Skip to main content

Persetujuan

Wujudkah persetujuan jual beli di kedai makan orang Islam?

Saya ingin menulis perkara ini sejak berbulan yang lalu.

Apa yang saya perhatikan ialah budaya membeli rakyat malaysia terutama sekali ketika membeli makanan tidak langsung menunjukkan gaya wujudnya persetujuan harga sebelum membeli makanan.

Kedai makan melayu, banyak yang tidak meletakkan tanda harga, sudah menjadi lumrah pelanggan, pesan sahaja makanan dan minuman kemudian "kira".

Pelanggan tidak ada peluang untuk tidak bersetuju dengan harga kerana semuanya telah ditelan.

Dalam perniagaan nasi campur juga sukar, apabila pelanggan memilik lauk dan meletakkan ke dalam pinggan, pelanggan tidak tahu berapa harganya. ada kedai yang memerlukan pelanggan tunjuk pinggan nasi kepada tauke untuk mendapatkan harga. Ada yang disuruh makan dulu, kemudian baru kira. "Tadi makan apa".

Namun kedua-dua kaedah pembelian nasi campur itu tidak islamik langsung.
Tidak ada peluang untuk pelanggan menolak sesuatu lauk apabila mengetahui sesuatu lauk itu mahal.

Ikan yang sudah dimasukkan kedalam pinggan tidak boleh dikeluarkan. Lainlah kalau ikan itu diasingkan.

Di kedai kopi kampung-kampung pun begitu, disebabkan kebiasaannya murah, maka semua orang pesan sahaja, teh O 1, teh 1, nescafe 1. Kebiasaannya mampu dibayar ketika 5 tahun lepas.

Tapi zaman berubah, kalau pesan ikut suka, alamat mungkin duit tidak cukup.

Paling menyedihkan ialah pelanggan akan marah kepada peniaga kerana menaikkan harga, walhal pelanggan itu sendiri tidak mahu tahu berapakah harga minuman yang dipesan oleh mereka.

Namun, keadaan agak berbeza pada kedai makan barat.
Hampir kesemua kedai makanan barat menyediakan menu yang tertera harganya.

Budaya biasa kedai makan barat yang banyak di Malaysia.

  • Pelayan meletakkan menu, pelanggan diberikan masa 2,3 minit,
  • (cukup masa untuk pelanggan yang tak cukup duit buat perkiraan)
  • Pelayan datang mengambil pesanan.
  • Pelayan mengulangi pesanan yang dibuat oleh pelanggan.

Budaya kedai makan barat jenis A&W, McD dan KFC.

  • Pelanggan memilih makanan berdasarkan menu yang tertera harganya.
  • Juruwang tekan sambil menyebut pesanan tadi
  • Juruwang akan buat 'cross selling' , mahu yang besar kah. dll
  • Juruwang akan sebut semula pesanan-pesanan tadi kemudian memberitahu jumlahnya.
  • Pelanggan sebenarnya boleh untuk tidak bersetuju, selagi dia belum terima duit, selagi itu sistem tidak "tunaikan".
  • Juruwang akan sebut wang yang diterimanya,
  • Juruwang akan sebut baki wang yang dikembalikan.
Di kedai makanan orang Islam yang biasa-biasa pula begini.

Apabila sudah makan, kita suruh dia kira, maka dia pun kira, mahal atau murah, pelanggan perlu bayar kerana sudah makan.

Pernah juga saya mengalami situasi dimana, selepas nyatakan apa yang kita makan, duit diambil, dan dikembalikan baki tanpa mengetahui berapa kesemuanya.

Namun tidak semua, kedai makan Islam yang bercirikan Fotani Darussalam kebiasaannya mempunyai menu, namun pelayan adakalanya lupa untuk membawa menu ketika mengambil pesanan. Oleh itu kita masih boleh minta menu, supaya boleh bersetuju dengan harga sebelum membuat pesanan.

Walaupun tidak pernah dibuat orang, pelanggan sebenarnya boleh minta diskaun sebelum membuat pesanan.
"Dik, Nasi goreng Obama ini RM 5.00, boleh tak buatkan supaya ianya RM 4.50?"

Comments

Popular posts from this blog

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 )

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 ) Ramai yang tidak tahu akan kesan beriman kepada RukunIman ini,rata-rata umat islam hanya mengetahui akan Rukun Iman serta isinya sahaja. Maka tiada meberi impak pada hati dan rohani kita sebagai umat Islam dan hamba Allah disi akan mengakibat terjejasnya Amal Ma'aruf Nahi Mungkar . Kesan Beriman Kepada Allahswt . 1) Akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban,ikhlas,jujur,merendah diri,benar & mengenepikan masalah peribadi. 2) Menghalang daripada melakukan maksiat dan sebarang keburukkan,sebab segala kegiatan atas aktiviti yang dijalankan akan tunduk dibawah kekekuasaan dan pengaruh iman kepada Allahswt. 3) Menyuluh kita segala liku hidup yang gelap kepada cahaya mendapatkan kekuatan dan perlindungan kepada Allah apabila ditimpa kesusahan.Kerana telah menjadi adat manusia ada masa ia susah ada masa ia senang, oleh itu kepada mereka yang beriman kepada Allah ia akan meminta perlindungan kepada Allah tetapi kepada mereka tang tidak be

Ulum Hadis Part 1

Bak kata pepatah sesetengah orang As-Sunnah ,Ulum Hadis serta Ulum Al-Quran memang tidak dapat dipisahkan dari Umat Islam dari sejak zaman Nabi Muhammad.saw dan masuk ke zaman Sahabat masuk pula zaman Tabi’in dan hingga kehari ini . Ia seumpamanya satu rangkaian yang erat dan konsep yang besar dalam kehidupan harian atau rutin yang dilalui oleh Umat Islam . Adakah kita memahami pengertian setiap satu yang berada didalam rangkaian itu.Misalannya As-Sunnah yang selalu kita dengari setiap masa,hari dan tahun didalam mana-mana ceramah mengajak kita mengikuti As-Sunnah Rasulullah . Disini akan di terangkan pengertian As-Sunnah serta bahagiannya . 1) PENGERTIAN : As-Sunnah berdasarkan laman sesawang Wikipedia adalah cara atau kebiasaan dan dengan itu sunnah nabi bererti cara nabi atau apa yang biasa dikenali dengan kebiasaan rasul-rasul (1) . Pada bahasa ( لغة) iaitu dalam Bahasa Arabnya al-Tariqah al-Mu’Tadah ertinya cara / peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali,

Peperangan Uhud

Petunjuk Arah Peta Tentera berkuda musyrikin yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal menyerang dan mencederakan tentera muslimin Kubu pertahanan tentera Islam sebelum peperangan Tentera memanah muslimin menyerang tentera musyrikin di atas bukit 'Ainain Kubu pertahanan tentera Musyrikin sebelum peperangan Pemanah muslimin turun dari tempat pertahanan mereka (Bukit 'Ainain) unutk berdepan dengan orang musyrikin Persiapan Quraisy Untuk Pertempuran Ganas Makkah dibakar bahang api kemarahan terhadap kaum muslimin. Ini adalah ekoran natijah kekalahannya dipertempuran Badar. lanya adalah suatu tragedi kerana kekalahan dan kematian pemuka-pemukanya. Desakan menuntut bela di atas kematian wira-wira Quraisy memuncak, pihak Quraisy melarang sebarang ratapan di atas kematian itu, dan melarang penebusan segera ke atas tawanan perang, supaya tidak dilihat oleh kaum muslimin betapa berdukacitanya mereka dengan peristiwa yang tragedik itu. Selepas peperangaan Badar sel