Peringatan:Syarat sembahyang mayat hadir ialah :
1. Serupa dengan sembahyang-sembahyang yang lain.
2. Mayat orang Islam.
3. Telah memandikan dan dibersihkan daripada najis.
4. Diletakkan di sebelah kiblat (di hadapan orang yang sembahyang).
5. Matinya tidak kerana perang Sabilillah.Rukun sembahyang mayat tujuh perkara:
1. Niat dan caranya serupa dengan sembahyang-sembahyang yang lain.
2. Berdiri bagi orang yang berkuasa (berupaya).
3. Empat takbir, termasuk takbiratul ihram.
4. Membaca Fatihah.
5. Membaca Salawat.
6. Membaca doa ke atas mayat (bagi mayat).
7. Salam, elok dibaca selepas takbir yang ke empat sebelum salam
- Membaca salawat boleh dibaca mana-mana satu salawat pun yang eloknya, dibaca salawat Ibrahimiah, iaitu:hingga akhirnya).
- Doa bagi mayat boleh dibaca dari mana-mana satu doa dengan syarat ditakhsiskan (ditentukan) bagi mayat dan eloknya ialah:
- doa bagi mayat perempuan hendaklah dibaca hingga seterusnya.
- Mayat kanak-kanak hendaklah dibaca doa
- Mayat yang hendak disembahyangkan itu, sekiranya lelaki, kepalanya sebelah kiri dan imam berdiri tentang kepalanya, dan jika mayat itu perempuan, kepalanya di sebelah kanan dan imam berdiri bertentang tangan dan punggungnya.
- Mayat yang di dalam keranda, apabila hendak disembahyangkan, hendaklah dibuka tudungnya.
Perkara-perkara sunat bagi sembahyang mayat:
1. Mengangkat tangan ketika mengucapkan takbir.
2. Sirkan (senyapkan) semua bacaan di dalam sembahyang.
3. Berjamaah, dan jika dapat dengan 40 orang lebih baik.
4. Diperbuat 3 saf (barisan)
Yang lebih utama menyembahyangkan mayat itu ialah walinya, iaitu bapanya kemudian datuknya dan seterusnya ke atas, kemudian anaknya, cucu-cucunya dan seterusnya ke bawah, kemudian saudara lelakinya seibu sebapa, kemudian saudara lelaki sebapa, kemudian anak saudara seibu sebapa, kemudian asabah menurut terbit pusaka dan kemudian Zawin-Arham, jika didapati sama keadaan martabat mereka, maka didahulukan yang tua, dan jika tidak ada kerabat-kerabat yang tersebut di atas itu, maka didahulukan orang yang terlebih faqih dan tua, dan jika tidak ada kerabat-kerabat yang tersebut di atas itu, maka didahulukan orang yang terlebih faqih dan tua.
Menyembahyangkan mayat yang ghaib:
Anak-anak yang gugur sebelum sampai bulannya:
1. Mayat yang ghaib disembahyangkan walaupun telah dikuburkan.
2. Boleh disembahyangkan mayat yang telah dikuburkan di atas kuburnya.
Comments