Skip to main content

Urus Jenazah (2)

SEMBAHYANG MAYAT

Syarat sembahyang mayat hadir ialah :

1. Serupa dengan sembahyang-sembahyang yang lain.
2. Mayat orang Islam.
3. Telah memandikan dan dibersihkan daripada najis.
4. Diletakkan di sebelah kiblat (di hadapan orang yang sembahyang).
5. Matinya tidak kerana perang Sabilillah.

Rukun sembahyang mayat tujuh perkara:

1. Niat dan caranya serupa dengan sembahyang-sembahyang yang lain.
2. Berdiri bagi orang yang berkuasa (berupaya).
3. Empat takbir, termasuk takbiratul ihram.
4. Membaca Fatihah.
5. Membaca Salawat.
6. Membaca doa ke atas mayat (bagi mayat).
7. Salam, elok dibaca selepas takbir yang ke empat sebelum salam

Peringatan:
  1. Membaca salawat boleh dibaca mana-mana satu salawat pun yang eloknya, dibaca salawat Ibrahimiah, iaitu:hingga akhirnya).
  2. Doa bagi mayat boleh dibaca dari mana-mana satu doa dengan syarat ditakhsiskan (ditentukan) bagi mayat dan eloknya ialah:



- doa bagi mayat perempuan hendaklah dibaca hingga seterusnya.

  1. Mayat kanak-kanak hendaklah dibaca doa


  2. Mayat yang hendak disembahyangkan itu, sekiranya lelaki, kepalanya sebelah kiri dan imam berdiri tentang kepalanya, dan jika mayat itu perempuan, kepalanya di sebelah kanan dan imam berdiri bertentang tangan dan punggungnya.
  3. Mayat yang di dalam keranda, apabila hendak disembahyangkan, hendaklah dibuka tudungnya.

Perkara-perkara sunat bagi sembahyang mayat:

1. Mengangkat tangan ketika mengucapkan takbir.
2. Sirkan (senyapkan) semua bacaan di dalam sembahyang.
3. Berjamaah, dan jika dapat dengan 40 orang lebih baik.
4. Diperbuat 3 saf (barisan)

Yang lebih utama menyembahyangkan mayat itu ialah walinya, iaitu bapanya kemudian datuknya dan seterusnya ke atas, kemudian anaknya, cucu-cucunya dan seterusnya ke bawah, kemudian saudara lelakinya seibu sebapa, kemudian saudara lelaki sebapa, kemudian anak saudara seibu sebapa, kemudian asabah menurut terbit pusaka dan kemudian Zawin-Arham, jika didapati sama keadaan martabat mereka, maka didahulukan yang tua, dan jika tidak ada kerabat-kerabat yang tersebut di atas itu, maka didahulukan orang yang terlebih faqih dan tua, dan jika tidak ada kerabat-kerabat yang tersebut di atas itu, maka didahulukan orang yang terlebih faqih dan tua.

Menyembahyangkan mayat yang ghaib:
1. Mayat yang ghaib disembahyangkan walaupun telah dikuburkan.
2. Boleh disembahyangkan mayat yang telah dikuburkan di atas kuburnya.

Anak-anak yang gugur sebelum sampai bulannya:
  • Jika ada tanda-tanda hidup seperti bergerak, bernafas, menangis, maka mayat itu hukumnya seperti mayat orang besar.
  • Jika ada tanda-tanda hidup, tetapi ada tanda-tanda rupa manusia, maka hendaklah dimandikan, dikafankan dan dikebumikan dengan tidak payah disembahyangkan.
  • Jika tiada tanda-tanda hidup dan tiada serupa kejadian manusia, maka tidak wajib padanya sesuatu, tetapi sunat dibungkus dengan kain dan ditanam.
  • Comments

    Popular posts from this blog

    Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 )

    Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 ) Ramai yang tidak tahu akan kesan beriman kepada RukunIman ini,rata-rata umat islam hanya mengetahui akan Rukun Iman serta isinya sahaja. Maka tiada meberi impak pada hati dan rohani kita sebagai umat Islam dan hamba Allah disi akan mengakibat terjejasnya Amal Ma'aruf Nahi Mungkar . Kesan Beriman Kepada Allahswt . 1) Akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban,ikhlas,jujur,merendah diri,benar & mengenepikan masalah peribadi. 2) Menghalang daripada melakukan maksiat dan sebarang keburukkan,sebab segala kegiatan atas aktiviti yang dijalankan akan tunduk dibawah kekekuasaan dan pengaruh iman kepada Allahswt. 3) Menyuluh kita segala liku hidup yang gelap kepada cahaya mendapatkan kekuatan dan perlindungan kepada Allah apabila ditimpa kesusahan.Kerana telah menjadi adat manusia ada masa ia susah ada masa ia senang, oleh itu kepada mereka yang beriman kepada Allah ia akan meminta perlindungan kepada Allah tetapi kepada mereka tang tidak be

    Ulum Hadis Part 1

    Bak kata pepatah sesetengah orang As-Sunnah ,Ulum Hadis serta Ulum Al-Quran memang tidak dapat dipisahkan dari Umat Islam dari sejak zaman Nabi Muhammad.saw dan masuk ke zaman Sahabat masuk pula zaman Tabi’in dan hingga kehari ini . Ia seumpamanya satu rangkaian yang erat dan konsep yang besar dalam kehidupan harian atau rutin yang dilalui oleh Umat Islam . Adakah kita memahami pengertian setiap satu yang berada didalam rangkaian itu.Misalannya As-Sunnah yang selalu kita dengari setiap masa,hari dan tahun didalam mana-mana ceramah mengajak kita mengikuti As-Sunnah Rasulullah . Disini akan di terangkan pengertian As-Sunnah serta bahagiannya . 1) PENGERTIAN : As-Sunnah berdasarkan laman sesawang Wikipedia adalah cara atau kebiasaan dan dengan itu sunnah nabi bererti cara nabi atau apa yang biasa dikenali dengan kebiasaan rasul-rasul (1) . Pada bahasa ( لغة) iaitu dalam Bahasa Arabnya al-Tariqah al-Mu’Tadah ertinya cara / peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali,

    Peperangan Uhud

    Petunjuk Arah Peta Tentera berkuda musyrikin yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal menyerang dan mencederakan tentera muslimin Kubu pertahanan tentera Islam sebelum peperangan Tentera memanah muslimin menyerang tentera musyrikin di atas bukit 'Ainain Kubu pertahanan tentera Musyrikin sebelum peperangan Pemanah muslimin turun dari tempat pertahanan mereka (Bukit 'Ainain) unutk berdepan dengan orang musyrikin Persiapan Quraisy Untuk Pertempuran Ganas Makkah dibakar bahang api kemarahan terhadap kaum muslimin. Ini adalah ekoran natijah kekalahannya dipertempuran Badar. lanya adalah suatu tragedi kerana kekalahan dan kematian pemuka-pemukanya. Desakan menuntut bela di atas kematian wira-wira Quraisy memuncak, pihak Quraisy melarang sebarang ratapan di atas kematian itu, dan melarang penebusan segera ke atas tawanan perang, supaya tidak dilihat oleh kaum muslimin betapa berdukacitanya mereka dengan peristiwa yang tragedik itu. Selepas peperangaan Badar sel