Skip to main content

Yoga

Isu Yoga - Dewan Ulamak PAS Gesa Semua Pihak Hormati kajian Ilmuwan Islam dan Majlis Fatwa



5Disember 2008, Kuala Lumpur - Merujuk kepada fatwa pengharaman amalan Yoga yang menggabungkan amalan fizikal, unsur-unsur keagamaan, mentera dan pemujaan bagi tujuan tertentu seperti mendapatkan ketenangan dan kemuncaknya, penyatuan diri dengan tuhan atau tujuan-tujuan lain. Ianya adalah tidak sesuai dengan umat Islam dan boleh merosakkan akidah seorang muslim. Fatwa ini telah dikeluarkan daripada hasil perbincangan oleh Ahli Majlis Muzakarah Fatwa Kebangsaan yang bersidang pada 22–24 Oktober 2008 di Kota Bharu, Kelantan.

Pihak Majlis Penyelidikan dan Penjelasan Hukum (MPPH), Dewan Ulamak PAS Pusat, menggesa masyarakat Malaysia agar menghormati keputusan itu.

Sebagai badan yang berautoriti mengeluarkan fatwa untuk negara, majlis tersebut diyakini telah manjalankan pelbagai kajian dan penyelidikan secara mendalam sama ada oleh barisan ahli majlis atau dibantu oleh badan seperti JAKIM.

Setelah melihat dasar-dasar pengkajian yang dibuat oleh pihak JAKIM dan pihak-pihak yang berkenaan dalam isu ini, pihak Fellow MPPH yang telah bermesyuarat pada hari khamis, 27 November 2008 telah bersetuju untuk kami menyeru :

1. Semua pihak mestilah menghormati keputusan fatwa yang telah dibuat Majlis Fatwa Kebangsaan.

2. Semua umat Islam sama ada individu atau pertubuhan diharapkan tidak menyerang Majlis Fatwa Kebangsaan dalam isu ini, dalam masa yang sama jika dirasakan timbul kekeliruan tentang fatwa tersebut, diharapkan dapat meminta penjelasan daripada pihak Majlis Fatwa Kebangsaan itu sendiri.

3. JAKIM perlu menjelaskan kekeliruan yang timbul terhadap keputusan fatwa dan juga mendedahkan hasil kajian yang dibuat secara mudah difahami oleh masyarakat.

Pihak MPPH juga berharap masyarakat non-muslim tidak sensatif dengan fatwa ini kerana ia melibatkan hanya golongan muslim. Apabila fatwa dikeluarkan, ia bukan bermakna satu enakmen undang-undang yang dikuatkuasakan kepada seluruh rakyat tanpa mengira muslim atau non-muslim.

Suka untuk kami tegaskan bahawa segala amalan dan pergerakan fizikal seperti yoga atau seumpamanya, jika digabungkan dengan amalan bacaan tertentu, maka perlu dipastikan bacaan itu dibenarkan oleh syariah Islam atau sebaliknya.

Jika bacaan itu berupa mentera yang tidak difahami, bahasa yang tidak diketahui, maka kami menasihatkan umat Islam supaya menjauhinya.

Oleh itu, setiap latihan dan pergerakan fizikal yang diambil dari amalan budaya dan bangsa lain, ianya mesti dipisahkan daripada amalan kerohanian dan bacaan tertentu yang biasanya didatangkan dalam satu pakej.

Walau bagaimanapun, hakikat sebenar sejauhmana amalan itu diunsuri oleh keagamaan tertentu memerlukan kepada penelitian dan pengkajian. Dan kami meyakini bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan dibantu oleh JAKIM dan lain-lainnya telah meneliti dengan mendalam realiti kepada pengamalan tersebut.

Oleh itu, kami pihak MPPH menyambut baik fatwa yang telah dikeluarkan hasil perbincangan Ahli Majlis Muzakarah Fatwa Kebangsaan dan juga kajian yang dibuat oleh JAKIM. Kami meminta semua pihak menghormati serta mematuhinya.

Comments

Popular posts from this blog

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 )

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 ) Ramai yang tidak tahu akan kesan beriman kepada RukunIman ini,rata-rata umat islam hanya mengetahui akan Rukun Iman serta isinya sahaja. Maka tiada meberi impak pada hati dan rohani kita sebagai umat Islam dan hamba Allah disi akan mengakibat terjejasnya Amal Ma'aruf Nahi Mungkar . Kesan Beriman Kepada Allahswt . 1) Akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban,ikhlas,jujur,merendah diri,benar & mengenepikan masalah peribadi. 2) Menghalang daripada melakukan maksiat dan sebarang keburukkan,sebab segala kegiatan atas aktiviti yang dijalankan akan tunduk dibawah kekekuasaan dan pengaruh iman kepada Allahswt. 3) Menyuluh kita segala liku hidup yang gelap kepada cahaya mendapatkan kekuatan dan perlindungan kepada Allah apabila ditimpa kesusahan.Kerana telah menjadi adat manusia ada masa ia susah ada masa ia senang, oleh itu kepada mereka yang beriman kepada Allah ia akan meminta perlindungan kepada Allah tetapi kepada mereka tang tidak be

Ulum Hadis Part 1

Bak kata pepatah sesetengah orang As-Sunnah ,Ulum Hadis serta Ulum Al-Quran memang tidak dapat dipisahkan dari Umat Islam dari sejak zaman Nabi Muhammad.saw dan masuk ke zaman Sahabat masuk pula zaman Tabi’in dan hingga kehari ini . Ia seumpamanya satu rangkaian yang erat dan konsep yang besar dalam kehidupan harian atau rutin yang dilalui oleh Umat Islam . Adakah kita memahami pengertian setiap satu yang berada didalam rangkaian itu.Misalannya As-Sunnah yang selalu kita dengari setiap masa,hari dan tahun didalam mana-mana ceramah mengajak kita mengikuti As-Sunnah Rasulullah . Disini akan di terangkan pengertian As-Sunnah serta bahagiannya . 1) PENGERTIAN : As-Sunnah berdasarkan laman sesawang Wikipedia adalah cara atau kebiasaan dan dengan itu sunnah nabi bererti cara nabi atau apa yang biasa dikenali dengan kebiasaan rasul-rasul (1) . Pada bahasa ( لغة) iaitu dalam Bahasa Arabnya al-Tariqah al-Mu’Tadah ertinya cara / peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali,

Peperangan Uhud

Petunjuk Arah Peta Tentera berkuda musyrikin yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal menyerang dan mencederakan tentera muslimin Kubu pertahanan tentera Islam sebelum peperangan Tentera memanah muslimin menyerang tentera musyrikin di atas bukit 'Ainain Kubu pertahanan tentera Musyrikin sebelum peperangan Pemanah muslimin turun dari tempat pertahanan mereka (Bukit 'Ainain) unutk berdepan dengan orang musyrikin Persiapan Quraisy Untuk Pertempuran Ganas Makkah dibakar bahang api kemarahan terhadap kaum muslimin. Ini adalah ekoran natijah kekalahannya dipertempuran Badar. lanya adalah suatu tragedi kerana kekalahan dan kematian pemuka-pemukanya. Desakan menuntut bela di atas kematian wira-wira Quraisy memuncak, pihak Quraisy melarang sebarang ratapan di atas kematian itu, dan melarang penebusan segera ke atas tawanan perang, supaya tidak dilihat oleh kaum muslimin betapa berdukacitanya mereka dengan peristiwa yang tragedik itu. Selepas peperangaan Badar sel