al-Quran

Listen to Quran

Wednesday, March 22, 2017

NEW

SENGKETA BERDARAH MELAYU-INDIA DI KAMPUNG MEDAN, 2001

Tragedi berdarah ini berlaku pada tanggal 4 Mac 2001 dan berlanjutan selama 5 hari sehingga 8 Mac 2001.

Ianya bermula di Kampung Medan,Petaling Jaya dan membabitkan dua kaum terbesar di negara kita iaitu Melayu dan India.

Malahan ianya turut merebak sehingga membabitkan beberapa buah kampung dan kawasan berhampiran.
Antaranya ialah Kampung Gandhi,Kampung Lindungan,Kampung Datuk Harun,Taman Desa Ria dan sekitar Jalan Klang Lama.

Dalam masa yg singkat,sengketa ini telah menular ke kawasan sekitar Kampung Medan.
Pergaduhan di laporkan turut tercetus di sekitar  Petaling Jaya, termasuk Jalan Gasing,Kelana Jaya,Sungai Way,Bandar Sunway dan Puchong.

PUNCA TERCETUSNYA PERGADUHAN

Pergaduhan antara dua kumpulan berlainan bangsa ini dikatakan bermula ekoran satu kejadian.

Seorang lelaki berbangsa India dikatakan menunggang motorsikal dalam keadaan mabuk dan terbabas merempuh tapak majlis perkahwinan orang Melayu.

Insiden itu telah menimbulkan kemarahan di kalangan mereka yg menghadiri dan berada di majlis perkahwinan tersebut.
Rata-ratanya adalah penduduk setempat yg berbangsa Melayu.

Kemudian,tercetus pertengkaran kecil dan perang mulut antara kedua2 pihak tersebut.

Lelaki India tersebut yg tidak berpuas hati kemudiannya telah mengajak sekumpulan  samseng dan menyerang majlis perkahwinan orang Melayu tersebut.

Dikatakan lebih daripada 200 orang telah terlibat dalam pergaduhan itu.
Samseng-samseng berketurunan India itu dipercayai bukan merupakan penduduk yg menetap di kawasan tersebut.
Sebaliknya mereka adalah 'orang luar' yang datang atau dibawa dari luar Kampung Medan.

RENTETAN PERISTIWA

Penduduk berada dalam keadaan ketakutan terutama pada waktu malam.
Masyarakat India berwaspada dan bersiap-sedia sekiranya penduduk Melayu datang menyerang mereka.

Manakala masyarakat Melayu di Kampung Medan juga turut sentiasa berkawal bagi menghadapi kemungkinan samseng India datang untuk menyerang mereka.

Sebenarnya,penduduk setempat yg terdiri dari kedua-dua kaum ini tidak takut atau risau akan jiran masing2.
Ini kerana mereka telah saling kenal-mengenali dan menjalani kehidupan seharian secara bersama selama hampir 3 dekad.

Apa yg mereka risaukan ialah kehadiran 'orang luar' iaitu sekumpulan anasir-anasir jahat yg berlagak samseng.
Mereka inilah yg telah menimbulkan kekacauan dan pihak yg mencetuskan kejadian ganas sehingga berlaku pertumpahan darah.

Datuk Seri Dr Mohamed Khir Toyo selaku Menteri Besar Selangor ketika itu turut sempat menyertai penduduk yg berkawal di kuil Hindu yg terletak di Kampung Medan.

Beliau berbuat demikian agar orang-orang Melayu tidak bertindak di luar kawalan.
Malahan beliau turut menasihati penduduk Melayu yang marah agar mereka mematuhi undang-undang negara.

Rentetan daripada peristiwa itu,polis dan FRU telah dikerah utk berkawal di beberapa kampung dan taman sekitar Jalan Klang Lama.

Timbalan Ketua Polis Negara ketika itu,Datuk Mohamad Jamil Johari menyatakan,tragedi itu telah menyebabkan kehilangan nyawa 3 orang lelaki berbangsa India.

Mereka di kenal pasti sebagai K.Muneiretham,V.Segar,34 dan A.Ganeson,28.
Seramai 37 orang telah mengalami kecederaan daripada kedua2 belah pihak.

153 orang telah ditahan kerana berada dalam keadaan mencurigakan di tempat kejadian.
Mereka terdiri drp 95 orang lelaki Melayu,56 org lelaki India dan 2 orang warga Indonesia.

Manakala sebanyak 98 senjata telah di rampas.
Ianya merangkumi pelbagai jenis senjata dan saiz.
Senjata berkenaan telah ditemui dan dirampas oleh pihak polis yang membuat sekatan dan serbuan.
Antara jenis senjata itu ialah parang,pisau,pedang samurai,rantai besi,paip besi,kapak,kayu dan juga senjata buatan sendiri.

Datuk Mohamed Jamil Johari turut menyataka,sebuah lori dan 2 buah motosikal telah dibakar.
Beberapa buah bas dan van juga telah dirosakkan.

Kekacauan yg tercetus bukan sahaja memaksa pihak keselamatan terpaksa di kerah ke tempat kejadian.
Malahan Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia juga turut tampil menghulurkan bantuan kecemasan dan bekalan makanan serta khemah.
St Johns Ambulance turut memberi perkhidmatan kecemasan dan kawalan keselamatan.
Khidmat anggota RELA juga di tagih utk membantu memandangkan keadaan yg huru- hara dan kacau bilau.

Masyarakat Malaysia terkejut dengan peristiwa ini dan tidak menyangka ianya akan berlaku.
Ekoran itu,pemimpin MIC dan UMNO telah tampil bersuara serta menyeru agar keharmornian kaum di perkukuhkan bagi memastikan agar ianya tidak berulang.

Dalam masa yg sama,HINDRAF melalui DAP telah membangkitkan isu ini di Parlimen Malaysia.
Mereka mempersoal dan mengatakan pihak polis tidak telus menjalankan siasatan berhubung tragedi tersebut.
HINDRAF mendakwa jumlah yg terkorban adalah seramai 6 orang,bukannya 3 orang.

HINDRAF turut mengkritik dan menyelar tindakan pihak polis yg tidak menyiarkan laporan siasatan mangsa yang terbunuh.

Kegagalan pihak berkuasa mengheret samseng-samseng yg terlibat untuk didakwa di mahkamah juga di persoalkan HINDRAF.

sumber asal:ohmymedia.cc

Pristiwa Kampung Medan

Read More

Sunday, June 19, 2016

Hari ini ramai yg belajar tinggi2 tapi tak sedar mereka ditipu dlm subjek Ekonomi, Sejarah, Sains, Perbankan Islam etc... Malah tak tahu siapa cipta  riba & wang kertas.. 

Tidak ada buku sejarah sekolah mahupun silibus pengajian sejarah di universiti mahu membicarakan sejarah bank.

Mungkin ada di antara kamu yg pernah ambil subjek ekonomi. Ini luahan dari seorang pensyarah Ekonomi yg kini berminat nk bljr ilmu fitan. Beliau mengadu ramai pelajarnya merungut mengatakan subjek Ekonomi ni susah, byk sgt konsep-konsep kena ingat, macam2 perkataan ekonomi yg ntahape2..  setiap bab mesti ada keluk2nya tersendiri.. pastu asyik nak cari persamaan je ('equation').

Masa beliau ambil 'Master in Economic',  beliau nk memahami ekonomi secara realiti. Tapi sayang, bila  masuk kelas, apa yg dia belajar semua berkaitan pengiraan dan nombor terutama 'Econometrix', semua berkaitan menganalisis jurnal ekonomi, semua berkaitan mcm mana nak 'cipta persamaan'.

Persoalannya apa yg beliau dapat ? Jawapannya, 'nothing' (takde ape-ape). Cuma  dpt belajar ilmu yg  tak pernah tahu dan tak boleh nak praktikkan dlm kehidupan, ilmu yg  tak boleh nak kongsi dgn masyarakat dan akhirnya beliau dapat sijil kat konvokesyen. Itu sahaja....maksudnya beliau berjaya dapat sijil tapi  gagal dlm mencapai objektif..

Sekarang, setelah ambil tahu tentang Illuminati-Freemason, beliau mula sedar dan faham sikit2.

Sebenarnya, memang bidang ekonomi ini dicipta oleh org barat utk menjadi susah, rumit, sukar dan penuh tekanan. Semua kesukaran ini bukan tak disengajakan tapi DISENGAJAKAN. Kesukaran yg dibuat hanya sekadar TOPENG. Sebabnya mudah, supaya dapat mengelakkan semua manusia kat dunia ni memahami ekonomi. Kalau semua manusia tau tentang ekonomi, maka makin banyak lah terbongkarnya segala rahsia penipuan, konspirasi, kezaliman, ketidakadilan dan kejahatan ROTHSCHILD  ke atas sistem kewangan dunia. Jadi, hanya org2 tertentu shj yg berusaha mencari kebenaran mampu memahami ekonomi.

Dulu memang ramai yg tak menyedari penipuan sistem kewangan dunia. Sekarang, bila Allah beri bala dgn kejatuhan dollar Amerika, Kejatuhan minyak mentah dunia, kemelesetan ekonomi dunia termasuk Malaysia, kemelesetan ekonomi Eropah yg menyebabkan negara Greece muflis dan peperangan ke atas Iraq dan Afghanistan menyebabkan satu persatu orang mendedahkan rahsia penipuan dan konspirasi sistem kewangan dunia. Sekarang ramai orang dah sedar bhwa 'KITA DAH KENA TIPU' , 'KITA DAH DIPERMAINKAN' oleh sistem kewangan

Camni ceritanya....'BAGAIMANA WANG DOLLAR DICIPTA'  Sebab apa pilih contoh Dollar. Jawapannya, sebab Dollar ni digunakan satu dunia sbg pertukaran matawang asing dlm menjalankan urusniaga antarabangsa. Kalau lingkup dollar menyebabkan satu dunia akan menerima kesan negatif yg menyiksakan. Dalam erti kata lain Dollar telah menjadi PEMBULI matawang dunia. Amerika ni melalui Bank Pusat, ada satu dokumen rasmi berkaitan panduan asas proses penciptaan wang. Nama dokumen tu ialah 'Modern Money Mechanics'. Contoh paling mudah dan senang nak faham seperti berikut... Federal Reserve USA Kerajaan Amerika perlukan duit 100 billion untuk mengatasi masalah kemelesetan ekonomi. Kemudian Kerajaan Amerika bagitau kat 'Federal Reserve System' atau dipanggil 'The FED'.

The FED adalah bank pusat Amerika yg beribu pejabat di Washington. Tujuan utama ditubuhkan sejak 1913 tk menyelesaikan masalah jika berlaku 'Bank Panic'. 'Bank Panic' ni ialah krisis kewangan yg berlaku ke atas bank apabila berlaku satu keadaan di mana ramai sgt orang keluarkan duit kat bank disebabkan peristiwa tertentu, contohnya ekonomi meleset (Istilah omputih dipanggil 'banking run').Bila keadaan ini berlaku boleh menyebabkan bank bankrup. 

Akhirnya jadila kertas yg dinamakan 'Federal Reserve Note'.Kemudian wakil kerajaan Amerika dan wakil 'Federal Reserve' pun bertemu di satu lokasi dan buat pertukaran. Wakil kerajaan Amerika akan bagi kertas 'Treasury Bond' 100 billion tu kat Wakil 'Federal Reserve' manakala Wakil 'Federal Reserve' bagi kertas 'Federal Reserve Note' 100 billion kat Wakil Kerajaan Amerika. Apabila selesai proses pertukaran maka wakil kerajaan Amerika tadi pun pegi ke bank. Sampai kat bank, Wakil Kerajaan Amerika pun bagi kertas 100 billion 'Federal Reserve Note' tu kat pegawai bank utk didepositkan atau disimpan dlm akaun bank.Selesai sahaja urusan memasukkan 'note' tadi dlm akaun bank maka secara rasminya kertas 'note' tersebut menjadi wang yg sah diperlakukan. Akhirnya, bertambahlah 100 billion bekalan wang kat Amerika. Akhirnya berjaya kerajaan Amerika mencipta 100 billion sebagai wang baru...wow...senangnya Rothschild cipta duit..

Ini contoh umum je supaya kita senang nak faham. hakikatnya semua urusniaga tersebut menggunakan elektronik tanpa melibatkan sebarang kertas. Hanya 3% shj wang dollar Amerika wujud dlm bentuk fizikal manakala 97% wujud dlm komputer sahaja. ..Hakikatnya, ada rahsia yg cukup, cukup, cukup besar yg memang kesannya terkena secara langsung kat muka kita setiap hari. Apa rahsianya... ini dia.. WANG YANG DICIPTA TADI TIDAK ADA NILAI LANGSUNG DAN TIDAK BERSANDARKAN APA-APA PUN.

Abis tu wang dicipta berdasarkan apa?  'WANG DICIPTA DARIPADA HUTANG'. Tiada sandaran langsung daripada barang yg bernilai seperti emas, perak atau barang komoditi. Memang teruk, 'very nonsense', penipu dan tak logik langsung. Memang tak patut penciptaan wang adalah berdasarkan hutang. Bila ini berlaku jgn harap la INFLASI akan turun. INFLASI akan naik setiap masa. Jangan harap la kita boleh beli roti canai berharga 30 sen seperti zaman 1980an.

Biasanya setiap bank kat dunia akan diarahkan oleh bank pusat masing2 utk buat penyimpanan peratusan tertentu daripada jumlah simpanan. Senang nak kira, sy bagi contoh 10%. Maksudnya daripada 100 billion duit tadi, 10 billion (10%) wajib disimpan oleh bank manakala 90 billion digunakan utk bagi hutang kat org ramai. Dalam erti kata lain, duit 90 billion tu boleh digunakan utk mencipta wang baru dgn TIDAK BERSANDARKAN apa2  pun disebabkan adanya PERMINTAAN dari org ramai utk buat pinjaman. Cuba baca contoh mudah ni...Ada org nk pinjam 90 billion kat bank.Biasanya sebelum nk guna duit 90 billion tu, dia akan simpan balik dlm akaun bank kan?

Sedar tak sedar, sebenarnya duit 90 billion yg kita masuk dlm akaun tu digunakan balik oleh bank utk tawarkan pinjaman kat orang lain. Proses ini akan berlaku secara berterusan dan tanpa kesudahan selagi ada orang lain yg nak buat pinjaman. Secara matematiknya,daripada 100 billion yg disimpan oleh kerajaan Amerika tu, bank boleh cipta wang baru sebanyak 9 kali ganda 'NILAI' daripada 'NILAI ASAL'atau 900 billion tanpa ada sebarang sandaran. (untung atas angin).Ini akan menurunkan nilai wang dan menaikkan harga barang. Contohnya 1 dollar pada tahun 1913 memerlukan 21 dollar 60 sen pada tahun 2007 utk menyamai nilainya. Berlaku penurunan sebanyak 96%. Wang baru 900 billion tersebut telah mencuri nilai dari wang yg tersedia ada dipasaran (ingat tak 100 billion adalah duit sedia ada). 900 billion ini telah MENINGKATKAN JUMLAH WANG di pasaran. Dalam masa yg sama JUMLAH BARANG DAN PERKHIDMATAN dipasaran TIDAK MENINGKAT. Ini akan mengakibatkan HARGA BARANG DAN PERKHIDMATAN MENINGKAT. Akhirnya, MENGHAPUSKAN KUASA BELI bagi setiap wang. Ini dipanggil INFLASI.

INFLASI ini adalah CUKAI yg tak nampak. Mungkin selama ni, kita hanya tahu bayar cukai pendapatan individu setiap tahun. Tak bayar kena saman. Selama ni kita hanya tahu bila makan Pizza kena bayar cukai jualan sebanyak 5% dalam bil kita.Selama ni kita hanya tahu, bila beli kereta Toyota Vios kena bayar cukai import/ cukai eksport dan cukai eksais. Selama ni kita hanya tahu, bila ada kad kredit kena bayar cukai sebanyak RM50 kat kerajaan. Selama ni kita hanya tahu bila tempah hotel, kena bayar cukai perkhidmatan.Ramai org tidak sedar bahawa kita sebenarnya terpaksa menanggung CUKAI INFLASI setiap tahun.Cukai lain ada gak turun naik nya atau mungkin dilupuskan tapi CUKAI INFLASI tidak akan turun sampai bila2. Dia akan makan duit kita tanpa disedari dan secara perlahan2.Cuma nombor shj yg mungkin berkurang, hakikatnya INFLASI akan naik setiap tahun.

Kesimpulannya selagi wang baru terus beranak pinak tanpa ada keseimbangan dgn jumlah barang dan perkhidmatan yg dijual kat pasaran maka akan sentiasa lah menurunkan nilai wang kita.Secara realitinya kita tak boleh nak elak inflasi dan inflasi ini dicipta memang disengajakan.

Dalam sistem kewangan sekarang wang adalah berasal daripada hutang atau pinjaman. Semakin byk wang, semakin byk hutang. Satu2nya cara wang 'WUJUD' adalah melalui hutang atau pinjaman.Oleh itu jika kerajaan dan semua orang dlm negara bayar hutang maka tiada lagi dollar yg wujud dalam kitaran.Jika tiada hutang dlm sistem kewangan maka tidak akan ada wang. Persoalannya adakah kerajaan Amerika mampu bayar hutang?

Jawapannya , -Tidak... Realitinya, Amerika pernah berjaya membayar semua hutangnya kali terakhir pd tahun 1835.Kesimpulannya ' Wang yg bank bagi pinjam kat kita secara undang2nya tidak wujud pun sebelum itu. Wang tersebut adalah palsu dan pihak bank tak pernah ada wang sbg harta utk memulakannya.

" Sesiapa sahaja yg mengeluarkan wang dan pinjaman secara terus kepada polisi2 kerajaan, secara tak langsung ia memegang haluan hidup rakyat."

Info lanjut : https://www.facebook.com/neil.armslayer/posts/905454299503873?pnref=story

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=724183200964318&set=t.1045998845&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=838336296215674&set=t.1045998845&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=751023744946930&set=a.243210475728262.51002.100001179342409&type=3&theater 

#Sihir_Mind_Control

Ekonomi Dalam Bayangan

Read More

Saturday, June 18, 2016

*PRK bukti PR bergantung kepada PAS: Ridhuan Tee*

BANGI, Ahad – Keputusan pilihan raya Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar semalam membuktikan kekuatan Pakatan Rakyat (PR) yang pernah ditubuhkan sebelum ini separuhnya adalah bergantung kepada PAS.

Ini dibuktikan apabila PAS mampu menarik undi dan sokongan rakyat meskipun berjuang secara bersendirian.

Mengulas perkara itu, Penganalisis politik dan pendakwah bebas, Prof Madya Dr Ridhuan Tee Abdullah berkata, sekiranya PAS masih berada dalam PR, tidak mustahil keputusan PRK ini akan berubah.

“Melalui PRK ini, PAS telah berjaya membuktikan separuh dari kekuatan PR adalah bergantung dengan parti Islam itu, selebihnya gabungan PKR dan DAP. Tanpa PAS, misi menawan Putrajaya putih mata.

“Tahniah kepada PAS kerana mengamalkan politik matang demi kepentingan Islam,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net.

Mengulas mengenai kejayaan UMNO semalam, Ridhuan Tee mengingatkan supaya parti Melayu itu tidak mendabik dada dan merasakan mereka sudah kuat.

“UMNO jangan mendabik dada. Berterima kasihlah kepada PAS kerana berjaya mengmbil politik matang dan secara tidak langsung telah berjaya menyelamatkan UMNO.

“UMNO perlu bersyukur dan mnjadi baik dalam erti kata buang segala tabiat lama seperti rasuah, kroni, penyelewengan, salah guna harta kerajaan dan lain-lain.

“Jika UMNO terus dengan perangai lama, tidak melihat percaturan ini sebagai satu iktibar dan ujian Allah, adalah tidak mustahil nasib yang sama akan berulang dan menjadi lebih buruk,” katanya.

Sambil membayangkan PRK di kedua-dua Parlimen itu sebagai gambaran untuk Pilihan Raya Umum ke14 akan datang Ridhuan Tee berkata, parti politik Melayu mesti meletakkan kepentingan Islam di hadapan dalam apa jua keputusan untuk mengecutkan ultra kiasu.

“Kenali musuh sebenar. Musuh sebenar adalah ultra kiasu iaitu mereka yang menentang segala agenda Islam termasuk Rang Undang-Undang 355 dan hak Melayu di buminya. Hadapi musuh ini jika umat Islam mahu selamat,” katanya.

Bila Prof Bersuara

Read More

(Sinar Harian 11.4.16)

Parti ultra kiasu membuat laporan polis melarang saya menggunakan istilah yang sering digunakan iaitu ultra kiasu. Kiasu dalam bahasa Cina Hokkien adalah takut (kia) kalah (su). Ultra kiasu bermakna sangat takut kalah dan mahu sentiasa menang dengan apa cara sekalipun. Sifat ini selalu dirujuk kepada Singapura, selepas berpisah dengan Malaysia.

Berbekalkan semangat inilah mereka berjaya membangunkan pulau Melayu itu dan tidak mahu berkongsi sedikitpun. Malah, mereka sudah bersedia dengan segala kelengkapan perang.

Bilangan ultra kiasu terlalu ramai. Selain berada di Pulau, mereka turut berada di merata tempat, dalam parti politik, media, akhbar, NGO, sekolah, universiti dan sebagainya. Dalam Barisan Nasional (BN) tidak kurang ultra kiasu. Mereka berbaik dengan pembesar untuk mendapat perlindungan.

Kebobrokan ultra kiasu adalah; 1. Mahu menang dan tidak mahu mengalah. Apa jua agenda yang bertentangan dengan kepentingan bangsa mereka akan ditentang. Agenda bangsa mengatasi agenda negara. Perlembagaan Persekutuan yang berpihak kepada Islam dan Melayu amat dimusuhi, mahu dipinda.

2. Ultra kiasu adalah dalam kalangan Kristian Evangelis yang sedang menguasai BN atau Pakatan. Kabinet Singapura sudah dikuasai 70 peratus. Sifatnya anti-Islam. Suka Melayu Islam liberal. Memusuhi PAS dan berjaya memecah-belahkan PAS sehingga tertubuhnya Parti Amanah Negara (PAN). Saya tidak memusuhi Kristian, tetapi Evangelis amat bahaya. Begitu juga Yahudi yang Zionis.

3, Ultra kiasu mencanangkan diversiti, tetapi merekalah yang paling rasis. Tujuan diversiti dicanangkan agar negara ini tidak ada identiti Islam dan Melayu. MCA (termasuk Gerakan) lebih ultra daripada parti ultra kiasu. Akhbar bahasa Inggeris mereka, lebih pro kepada ultra kiasu daripada pengurusan atas sampai ke bawah. Tidak mustahil mengundi ultra kiasu. Sedarlah diri, keberadaan mereka dalam kabinet adalah undi ehsan orang Melayu. Terlalu banyak dedak telah diberikan. Harap Umno sedar.

4. Ultra kiasu sudah menguasai ekonomi sepenuhnya. Tetapi masih belum cukup. Mereka mahu segala-galanya, terutama kuasa politik. Sebab itu, PRU14 adalah perjuangan hidup mati mereka. Mereka amat mengharapkan kemenangan. Kekayaan dan kuasa digunakan hari ini untuk membeli dan meliberalkan anak muda Melayu.

5. Ultra kiasu sangat kuat memperjuangkan pluralisme dan liberalisme. Sasaran mereka adalah anak muda Melayu yang menyokong LGBT dan seks bebas. Mahu jauhkan Melayu dari Islam. Pasti Melayu tidak akan mengundi Umno dan Pas lagi.
6. Keadilan pada ultra kiasu adalah sama rata sama rasa atau 1=1, bukan meletakkan sesuatu pada tempatnya. Keistimewaan Islam dan Melayu amat dicemburui kerana menjejaskan kepentingan mereka (Evangelis).

7. Ultra kiasu tidak mahu melihat ada anak Melayu menutup aurat. Golongan inilah yang diambil bekerja di syarikat mereka. Mereka yang mahu kembali kepada Islam dilabelkan dengan istilah pengAraban (Arabisation). Kitapun terikut. 

8. Ultra kiasu tidak membenarkan pekerja Islam bersolat (solat Jumaat) kerana dianggap membuang masa dan merugikan syarikat. 9. Dahulu mereka tidak berminat bekerja dengan sektor kerajaan. Hari ini semua sektor mereka mahu masuk. Masih buta?

10. Hubungan ultra kiasu dengan ultra kiasu Singapura sangat akrab. Tidak mustahil kita dikepung. 11. Ultra kiasu mahukan bahasa ibunda mereka dimartabatkan sama kedudukannya seperti Bahasa Melayu

12. Ultra kiasu mahu mahkamah syariah dihapuskan. 13. Ultra kiasu mahu melaksanakan agenda tuntutan 14 perkara Inter Faith Council. Misalnya, seorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak mengharuskan secara terus menjadi Islam.

15. Ultra kiasu mendesak kerajaan membuka ruang seluasnya untuk bukan Islam campur tangan dalam hak ehwal Islam. 16. Ultra kiasu mahukan undang-undang Islam tunduk kepada norma antarabangsa yang secara merosakkan akidah.

17. Orang Islam bebas untuk murtad. Undang-undang tidak boleh dikenakan kepada si murtad. 18. Kes murtad atau sebarang kes Islam berkaitan mereka, tidak boleh dikendalikan oleh Mahkamah Syariah.

19. Bukan Islam tidak perlu menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. 20. Pasangan suami atau isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak.

21. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggarakan rumah ibadat orang bukan Islam. 22. Bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan suci Islam, contoh kalimah Allah.

23. Bible dalam bahasa Malaysia dan Indonesia mesti boleh diedarkan secara terbuka kepada semua. 24. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

25. Program dakwah agama lain selain Islam mesti dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing. 26. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan semua orang.

Bangunlah wahai umatku sebelum terlambat. Pastikan negara berasaskan Islam dan Melayu ini tidak dirobek oleh kejahatan ultra kiasu. Bersatulah.

26 Sifat Ultra Kiasu

Read More

Tuesday, June 14, 2016

SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH - Bukti Islam tidak mengguna kekerasan

Pagi 22 April 1452 bersamaan dengan 852 Hijrah, penduduk Constantinople dikejutkan dengan laungan takbir, paluan gendang, dan nasyid. Demikian gema kemenangan tentera Sultan Muhammad al-Fateh. Sekali gus gema itu seolah-olah satu serangan psikologi kepada penduduk kota berkenaan. Penduduk Constantinople seperti tidak percaya kekuatan tentara Muhammad al-Fateh. Tidak dapat dibayangkan, bagaimana tembok setebal 4 lapis, setinggi 25 kaki, dan sejauh 160 kaki itu berjaya ditembusi oleh tentera Muhammad al-Fateh? 

Suatu yang menakjubkan, tentera Sultan Muhammad al-Fateh telah membawa kapal-kapalnya masuk ke perairan Tanjung Emas merentasi bukit melalui jalan darat! Taktik peperangan seperti ini tidak pernah dilakukan oleh mana-mana tentera sebelum ini. Tentera Uthmaniah dengan semangat dan kekuatan yang luar biasa telah berjaya menarik 70 kapal dari Selat Bosphorus ke Tanjung Emas. Tiada siapa yang dapat membayangkan bagaimana semua itu boleh berlaku hanya pada satu malam. Sedangkan mereka terpaksa melalui bukit yang begitu tinggi dengan jarak yang melebihi tiga batu. Sebahagian mereka menyangka bahawa tentera al-Fateh mendapat bantuan jin dan syaitan! 

Siapakah sebenarnya Sultan Muhammad al-Fateh ini? Beliau ialah sultan ketujuh Khilafah Islamiah Othmaniyah. Beliaulah pembuka kota Constantinople atau yang dikenali hari ini sebagai Istanbul. Ketika itu beliau baru menjangkau usia 26 tahun. Peperangan yang maha hebat itu memakan masa selama 54 hari. Keadaan inilah yang pernah dibayangkan oleh baginda s.a.w. ketika dalam perang Khandak. Antara lain baginda bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya Constantinople itu pasti akan dibuka. Sebaik-baik pemimpin ialah ketuanya dan sebaik-baik tentera ialah tenteranya.” 

Sultan Muhammad al-Fateh ialah salah seorang daripada tokoh pemimpin kerajaan Islam yang masyhur tercatat dalam sejarah dunia. Beliau bukan sahaja hebat sebagai pemimpin malah nama beliau sebagai panglima perang, dikenali di benua Eropah. Mendengar namanya sahaja sudah mengundang gementar di hati musuh-musuhnya walaupun ketika itu beliau sudah 10 tahun meninggal dunia. Beliaulah pemerintah Islam pertama mendapat gelaran yang diberikan oleh Barat sebagai “Grand Seigneur” yang bermaksud pemimpin agung. 

Sultan Muhammad al-Fateh dilahirkan pada 26 Rejab 833 hijrah bersamaan 20 April 1429 Masihi dan dibesarkan di Adirnah. Ayahnya, Sultan Murad II merupakan salah seorang pemimpin yang hebat dan tokoh pemerintah kerajaan Othmaniyah yang masyhur. Ibunya dikatakan seorang puteri raja berketurunan Nasrani. 

Ketika ayahnya menjadi sultan, beliau dilantik menjadi gabenor di Magnisa. Setelah kematian ayahnya, Sultan Muhammad al-Fateh dilantik menjadi pemimpin kerajaan Uthmaniah iaitu pada bulan Februari 1451. Dengan pelantikan ini bermakna beliau merupakan seorang pemimpin termuda yang pernah dilantik. Walaupun baru berusia 22 tahun, beliau berjaya membawa kecemerlangan dalam pemerintahannya. 

Kekuatan Sultan Muhammad al-Fateh banyak terletak pada ketinggian peribadinya. Hal ini demikian kerana ketika usianya kecil lagi sudah diajar menunggang kuda, memanah, dan menggunakan pedang. Namun didikan rohani mendapat perhatian serius dan dorongan penuh daripada ayahnya. Beliau telah ditarbiah secara intensif oleh para ulama terulung antaranya ialah al-Syeikh Muhammad bin Ismail al-Kurani. Beliau mengajar Sultan Muhammad al-Fateh ilmu-ilmu asas iaitu al-Quran, al-Hadith, fiqh, linguistik (bahasa Arab, Parsi, dan Turki), dan juga ilmu kemahiran yang lain. Melalui tarbiah yang teliti dan penuh terhormat, tidak hairanlah lahir peribadi yang unggul seperti Sultan Muhammad al-Fateh. 

Sultan Muhammad al-Fateh banyak meneliti dan meninjau usaha ayahnya menawan Constantinople. Beliau sering mengikuti ayahnya ke medan peperangan. Sebab itu ketika menaiki takhta pada tahun 855H/1451M, beliau telah mula berfikir dan menyusun strategi untuk menawan kota berkenaan. Dalam hal ini, beliau banyak mengkaji sejarah Islam zaman Muawiyah bin Abi Sufian r.a. Waktu itu telah ada usaha-usaha yang dibuat ke arah menawan Constantinople. Usaha pertama yang pernah disusun adalah pada tahun 44 Hijrah, walau bagaimanapun usaha berkenaan gagal. Abu Ayyub al-Ansari yang merupakan salah seorang sahabat nabi, syahid di medan perjuangan itu. 

Setelah kemenangan tentera Sultan Muhammad al-Fateh menawan Constantinople, beliau telah memerintahkan tenteranya mencari kawasan perkuburan Abu Ayyub al-Ansari. Padanya, Abu Ayyub perlu disempurnakan jenazahnya sebagai seorang sahabat nabi. Setelah ditemui, Sultan Muhammad al-Fateh meminta supaya kuburnya digali dan dipindahkan ke tempat yang lebih baik. 

Setelah digali, akhirnya mereka menemui bahagian kakinya terlebih dahulu. Di sini Sultan Muhammad al-Fateh memerintahkan seluruh rakyatnya mencium kaki Abu Ayyub al-Ansari yang fizikalnya masih segar itu. Walau bagaimanapun, beliau gagal menciumnya kerana tatkala hendak mencium tiba-tiba sahaja kaki itu tertarik semula ke dalam tanah. Kejadian itu berlaku berturut-turut sebanyak tiga kali. Pada malam itu, Sultan Muhammad al-Fateh bermimpi bertemu dengan Abu Ayyub al-Ansari. Abu Ayyub al-Ansari menjelaskan bahawa kejadian itu berlaku disebabkan rasa malu dan hormat kepada Sultan Muhammad al-Fateh. Padanya, tidak layak orang yang telah berjaya menawan Kota Constantinople mencium kakinya. 

Selain itu, beliau banyak mengkaji dan mempelajari pengalaman Rasulullah s.a.w. dalam peperangan. Malah semangat kepahlawanan dan pengorbanan panglima perang Islam dahulu, banyak mempengaruhi jiwanya. Namun, Sultan Muhammad al-Fateh mewarisi sifat keberanian, kegagahan, kesabaran, dan semangat tidak putus asa ayahnya. Bahkan beliau juga mewarisi pengetahuan yang luas serta berkemahiran dalam menyusun strategi peperangan. 

Di sini ternafilah tohmahan golongan orientalis Barat dan musuh-musuh Islam bahawa beliau menegakkan Islam dengan kekerasan. Walhal mata pedang digunakan sebagai jalan terakhir. Tujuan orientalis itu hanyalah untuk mengelirukan masyarakat terhadap Islam. Dr. Abd. Salam bin Abd Aziz dalam bukunya yang bertajuk Sultan Muhammad al-Fateh Pembuka Constantinople Menundukkan Rom, menjelaskan bahawa Sultan Muhammad al-Fateh memiliki keyakinan diri yang kuat. Selain itu, dia juga mempunyai pandangan jauh serta kepintaran yang tinggi. Malah Sultan Muhammad al-Fateh mampu menghadapi tekanan, keperitan, dan bebanan yang dihadapinya. Beliau seorang pemuda yang warak. Malah, jarang sekali beliau menunaikan solat, melainkan di masjid. 

Sultan Muhammad al-Fateh digambarkan sebagai pemimpin berjiwa rakyat. Beliau lebih mengutamakan urusan negara dan masyarakat mengatasi kepentingan diri. Pada masa yang sama, beliau sering mendampingi ulama-ulama dan ilmuwan. Kedudukannya sebagai Sultan tidak menghalang minatnya untuk terus menimba ilmu dan pengalaman. Kehidupan beliau sebagai pemimpin digambarkan cukup sederhana. Malah beliau sangat memusuhi pembaziran. Oleh sebab itu, hidangan makanan dan cara berpakaiannya tidak terikat dengan peraturan-peraturan istana. 

Selain kejayaan dalam bidang ketenteraan dan penaklukan wilayah, Sultan Muhammad al-Fateh juga berjasa dalam mengembangkan dakwah Islam ke benua Eropah. Melalui akhlak dan keperibadian beliau, ramai yang tertarik dan memeluk Islam. Hal ini berlaku pada hari kemenangan tenteranya, iaitu apabila beliau telah mengampunkan penduduk Kristian Kota Constantinople. Dengan sikap toleransi yang ditunjukkan itu, menyebabkan ada dalam kalangan paderi terus menyatakan keislaman mereka. 

Sepanjang pemerintahannya, beliau tidak lupa membangunkan aspek fizikal dan rohani rakyatnya. Beliau telah membina Masjid al-Fath yang terkenal dengan gelaran Blue Mosque. Selain itu, beliau juga telah memulihkan semula peranan Masjid Aya Sofia sebagai mercu dan syiar Islam di Turki. Sultan Muhammad al-Fath meninggal dunia pada bulan Mei 1481 dan jenazahnya dikebumikan di Kota Constantinople.

Sultan Muhammad Al Fateh

Read More

Saturday, June 4, 2016

Buat Semua Sahabat Blogger

Ramadhan 1437

Read More

Wednesday, June 1, 2016


Anak Pertama Adalah Anak Yang Terindah & Teristimewa Kerana...

Anak pertama yang indah, yang istimewa.

Apabila kita hamil anak kedua dan seterusnya, maka anak pertama akan menjadi sasaran kemarahan kita. Letih melayan macam-macam karenah yang menyakitkan hati. Maka kita akan tengking, marah, cubit dan pukul.

Kemudian di malam hari, kita mula sebak melihat wajah si kecil. Mula menyesal dan taubat, lalu berharap dan berjanji kita tidak akan buat lagi. Namun di hari lain kita terlupa pada janji dan mengulanginya lagi. 

Ingatlah bahawa yang pertama itu yang paling istimewa. Dialah tempat kasih pertama tercurah. Dialah peneman tatkala sunyi dan lara. Dialah penghibur tiada pengganti. Dialah yang pertama menghuni rahim mulia ini. 

Sudah-sudahlah kita marahkan dia kerana kita yang tersilap mendidik. Kita yang salah, kita yang belum pandai. 

Ingatlah sentiasa, si kecil ini adalah ujian untuk membawa kita ke syurga mahupun neraka. Dia permata hati, pengikat kasih sayang. Melaluinya, Allah salurkan rezeki tidak putus-putus. Allah kuatkan semangat dan sabar kita. Allah buatkan kita menjadi rajin berusaha dan yakin dengan janji Allah. 

Ajarlah dia tentang tauhid, membesarkan Allah. Ajarkan dia takut hanya kepada Allah. Mohon apa sahaja hanya kepada Allah. Syaitan musuh yang nyata, jangan ikut syaitan. 

Buat baik, Allah sayang. Orang yang baik, Allah sayang dan akan masuk syurga. Sayang adik, kasihan adik, maafkan adik. Rajin belajar, Allah suka. Syukur walau dapat sedikit, orang yang syukur, Allah akan tambah lagi banyak. 

Pujuk dia dengan kasih sayang, doakan dia dengan kasih sayang. Doakan dia dengan kasih sayang. Tegas bukan tengking, bukan kasar, bukan cubit sakit-sakit atau tampar wajahnya. Allah, kasihanilah dia. 

Dia anak pertama, dahulu dia tiada, kita harap dia ada. Lalu bila Allah beri dia kepada kita, mengapa kita tak jaga baik-baik? Mengapa mudah geram dan marah? Adakah dia menyenangkan kita atau menyusahkan kita? Jika menyusahkan, bukankah lebih baik jika Allah ambil dia semula? Senang hati, tentu kita boleh tersenyum lebar kan?

Wahai ibu dan ayah, dia anak penuh karenah. Itulah ujian. Bukan menghukum, mendenda tak henti-henti, lalu memujuk ambil hati smeula. Berdoalah dengan doa surah Al-Furqan ayat 74. 

Sayangilah dia sepenuh hati. Sayangi dia kerana Allah. Sayangi dia bukan kerana dia baik dan dengar kata tetapi sayangi dia kerana dia permata pertama anugerah terindah dari Allah. Melaluinya kita belajar mengenal kasih tuhan. 

Uruskan dia dengan sabar. Taubat dan teruslah taubat kerana kita ibu dan bapa mulia yang penuh kasih sayang. Bukan kasar dan bengis.

Anak Sulong

Read More

Bazaar Ramadhan atau Bazir Ramadhan?

Setiap tahun umat Islam di Malaysia akan menyambut kedatangan Ramadhan yang penuh berkah dan hikmah dan sangat-sangat dinantikan oleh orang-orang yang beriman. Dan secara tradisinya juga banyaklah Bazaar-Bazaar Ramadhan yang dianjurkan oleh pelbagai Pihak Berkuasa Tempatan untuk kemudahan orang-

orang Islam membeli makanan mereka untuk juadah berbuka Puasa. Selain orang Islam turut sama menikmati kemudahan ini adalah orang-orang bukan Islam yang mana turut mengambil peluang membeli juadah makan malam mereka.

Pelbagai Gerai dan beraneka pilihan makanan boleh didapati di Bazaar Ramadhan sehinggakan makanan yang tidak pernah ditawarkan atau dijual pada hari biasa boleh didapati di bazaar Ramadhan. Inilah uniknya budaya dan tradisi di Malaysia. Hal ini juga menarik minat para pelancong untuk melihat dan menikmati makanan-makanan istimewa dan tradisi di Malaysia.

Namun begitu apa yang menyedihkan adalah pembaziran berleluasa berlaku setiap kali tibanya Bulan Ramadhan.

Sekiranya disingkap kembali erti sebenar Berpuasa dalam konteks Islam adalah ‘Menahan Diri daripada Lapar dan Dahaga serta Perbuatan Dosa’. Ini adalah bermakna Umat Islam di sarankan untuk berjimat-cermat pada bulan ini disamping merasa sendiri kesengsaraan mereka-mereka yang tidak berkeupayaan/berkemampuan/mangsa kebuluran dan sebagainya.Malangnya kita lupa semua ini, setiap kali tibanya bulan puasa, juadahnya dibeli mengalahkan tak makan setahun. Tetapi tidakkah Islam mengajar kita mengawal hawa nafsu kita?

Pada tinjauan Persatuan Pengguna Kedah, mendapati Pembaziran makanan pada Bulan Ramadhan melebihi pada bulan-bulan yang lain. Makanan yang masih lagi boleh dimakan, dibuang begitu sahaja akibat kekenyangan. Mengapakah perkara ini berlaku? Tidakkah umat Islam memahami Agama Islam yang sebenar. Firman Allah dalam

Surah Al-A’raff ayat 3 :

‘….dan makanlah serta minumlah dan jangan pula kamu melampui batas’
Ayat ini terang menunjukkan maksudnya bahawa Allah melarang kita membazir. Dan Firman Allah…..
Surah Al-Israa’ Ayat 26 dan 27

Dan berikanlah kepada kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau.

Sesungguhnya orang-orang yang boros itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya.

Seharusnya kita sebagai umat Islam memperbanyakkan sedekah jariah pada bulan Ramadhan ini daripada membuat pembaziran yang mana pembazir itu adalah saudara kepada Syaitan. Apabila kita mengambil ikhtibar daripada konteks berpuasa itu sendiri dapatlah disingkapkan bahawa berlaku penjimatan dalam berpuasa. Berpuasa adalah satu garis sempadan yang diletakkan supaya kita tidak melampaui batas.

Apa yang terbaik adalah sebagai umat Islam kita perbanyakkan Ibadah di Bulan Ramadhan dan memperbanyakkan sedekah dan berzakat supaya hidup lebih diberkati Allah.

Cukuplah sekadar berbuka dengan secara ala kadar yang mana berpuasa juga dapat menyihatkan tubuh badan, menguatkan imunisasi kita.

Semoga Bermanfaat

Sekadar renungan.
Mohamad Yusrizal bin Yusoff
Persatuan pengguna Kedah.

LIKE Persatuan Pengguna Kedah

Renungan Sebelum Ramadhan

Read More

Monday, May 30, 2016

BANGI, Isnin – Penceramah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah, hari ini mengumumkan keluar daripada MCA sebagai membantah tindakan parti itu yang kini memusuhi Islam, apabila menentang usaha memperkemas undang-undang syariah menerusi pembentangan usul Rang Undang-Undang Persendirian di Dewan Rakyat, minggu lalu.

Beliau yang juga ahli seumur hidup parti itu selepas keahliannya diterima pada tahun 2000 setelah empat tahun menunggu, juga menyifatkan MCA sebagai sebuah parti yang terlalu perkauman.

“Saya tidak mahu menanggung dosa berada di dalam parti yang menjadi musuh Islam. Dengan ini saya mengisytiharkan keluar daripada MCA.

“Dulu saya berhempas pulas mahu menyertai parti ini walaupun mengambil masa empat tahun untuk lulus atas tujuan dakwah dan tidak mahu dikatakan masuk Melayu.

“Tetapi, sangkaan saya meleset apabila parti ini sangat perkauman dan menjadi musuh Islam. Siapa memusuhi Islam, dia adalah musuh saya juga,” katanya dalam satu kenyataan kepada Ismaweb, hari ini.

Beliau kesal dengan MCA yang sepatutnya sudah memahami Islam dan cara hidup bangsa Melayu setelah Malaysia merdeka hampir 60 tahun, turut menggesa MCA dan Gerakan supaya keluar dari negara ini dan menubuhkan parti masing-masing di negara komunis.

“Mereka bukan sahaja buat-buat tidak faham, malah menghina bangsa pribumi yang mahukan hak di bumi sendiri. Jika MCA dan Gerakan mahukan cara hidup yang lebih baik cari bumi sendiri.

“Hormat sikit pribumi di sini. Ini tanah mereka, mereka berhak mendapat apa yang sepatutnya menjadi hak mereka, sedangkan MCA, Gerakan, DAP dan yang lainnya tiada hak untuk campur tangan,” katanya yang mengulas tindakan parti terbabit menentang usaha memperkemaskan undang-undang Islam di negara ini.

Terbaru, MCA, Gerakan, SUPP dan MIC menyertai sebuah lagi parti perkauman, rasis dan cauvinis DAP, menentang dan membantah usul Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 yang dibentangkan Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, di Dewan Rakyat, minggu lalu.

Malah pemimpin MCA, Gerakan, SUPP dan MIC mengugut akan meletak jawatan daripada Kabinet sekiranya rang undang-undang itu diluluskan.

“Saya minta menteri daripada MCA, Gerakan dan MIC meletak jawatan dengan segera. Tidak perlu menunggu hari lain. Dasar muka tak malu. Menang pilihan raya atas ehsan undi Melayu dan mendapat kerusi Kabinet, langsung tidak bersyukur.

“Saya juga berharap kerajaan tidak meluluskan permohonan koperasi Kojadi milik MCA menjadi bank koperasi. Jika diluluskan ia adalah pengkhianatan kepada Melayu dan Islam, sedangkan Sarawak lebih berhak daripada mereka. Saya berharap kerajaan yang dipimpin UMNO bertegas dalam hal-hal seperti ini. Biar ada telur,” katanya.

“Senario dalam MIC pula lagilah teruk. Tidak ada satu pun kerusi majoriti. Semuanya undi ehsan orang Melayu yang beragama Islam. Malangnya mereka masih tidak belajar memahami Melayu dan Islam,” katanya.

Ridhuan Tee turut mempertikaikan apakah sumbangan MCA, Gerakan dan MIC kepada Islam setelah bangsa Melayu memberi undi dan kemenangan kepada mereka.

“Orang Melayu terus ditipu. Peliknya, orang Melayu dan parti politik Melayu masih buta. Bangunlah wahai Melayu Islam.

“Inilah masa untuk kita bersatu menentang musuh yang sebenar. Dulu mereka bersatu dalam senyap, hari ini secara terbuka, kita masih berpolitik,” katanya.

Luahan Cendiakawan Yang Asalnya Bukan Islam Kini Dia Telah Islam

Read More

Anti Zionist

I Hate Israel

Zionists in Israel Doing With Severe and extreme violence
Why do we Muslims and Muslimat just let them continue to suffer
Which we love them though God has given this love as our weapon to subvert the Zionist Israel
Not enough just to pray, shout anti Israel boycott their goods and making protest signs protest their atrocities.
We need to unite regardless of status, race, mentality, national and political as well as Muslim and Muslimat Let us together to destroy and overthrow the Jews of Israel continued the beatings our brothers in Palestine
Let not our guard again, it emerged as the Sultan Salahuddin Ayub in Jerusalem.
Remember we have the golden age of Islam were we take the history of the Prophet in all previous wars are the strategy for eliminating the al-Kafirun the plight of Muslims before
Do not just let it alone and wait for God to help us we need to pray, work, effort and puteri. Then we wait for God's blessings on our efforts.

*********************************************************
اللهم أنت ربي لا إله إلا أ نت
خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك
ووعدك ما استطعت
أعوذ بك من شر ما صنعت
أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي
فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت

لا إله إلا الله عدد ماخلق في السماء
لا إله إلا الله عدد ماخلق في الأرض
لا إله إلا الله عدد ما بين ذلك
لا إله إلا الله عدد ماهو خالق

********************************************************

Renungan

Tanpa Kepedihan dan Kesengsaraan Kita Akan Membuang Perkara Yang Indah Dengan Sia-Sia Sahaja Tanpa Memberi Kesan Kepada Iman Kita Renungkanlah ... Ingatilah Nabi Adam a.s Sehingga Nabi Muhammad s.a.w Berjaya Atas Kepedihan dan Kesengsaraan Yang Lebih Hebat Dari Kita ... Maka Itu Kesabaran Sahaja Yang Membentengkan Kita Untuk Kita Tidak Terkeluar Dari Landasan...

Ingatan Kalian dan JiwaIslam

Copyright © 2015 لامن جيوا دان نوراني إسلام | Distributed By Blogger Template | Designed By Blogger Templates
Scroll To Top