Skip to main content

RT @ TR

Rumah Tangga


“ADALAH saya, Mohd Saiful bin Awang, suami kepada Aishah binti Musa yang telah menerima tanggungjawab, dengan ini menyerahkan kepada isteriku dengan mas kahwin sebanyak RM 22.50 tunai. Oleh itu, hendaklah kamu, isteriku, menunjukkan taat setia kepadaku sebagai suami dengan mengikut segala perintah dan nasihatku selagi mana ianya tidak bercanggah dengan hukum Islam dan Undang-Undang Negara,” lafaz Saiful dengan suara yang perlahan dan tenang. Kemudian dia beralih kepada Aisyah yang telah sah menjadi isterinya. Tangan dihulur, dan Aisyah mencium lembut tangan suaminya.

Aisyah membetulkan simpuhnya. Dengan tenang dia menerima mas kahwin daripada suaminya dan melafazkan ikrar sakinah yang tertera di atas kertas di hadapannya.

“Adalah saya Aisyah binti Musa, isteri kepada kekanda dengan penuh kesyukuran menerima mas kahwin ini sebagai tanda ikatan murni dan suci dan akan menumpukan sepenuh perhatian terhadapmu dan taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada kekanda, dan adinda mengharapkan kepada kekanda agar sentiasa memberi bimbingan dan nasihat serta tunjuk ajar demi kepentingn dan kebahagiaan bersama. Semoga Allah merestui perkahwinan kita,” lafaz Aisyah dengan suara yang penuh dengan getaran.

Ini adalah lafaz penyerahan mas kahwin dan penerimaan mas kahwin oleh pasangan pengantin baru tersebut. Sebelum itu, bapa Aisyah juga melafazkan penyerahan tanggungjawab beliau sebagai bapa kepada menantunya, agar dapat menjaga anak perempuannya dengan baik. Begitu juga dengan ibu Aisyah sendiri yang mengucap lafaz pesanan ibu kepada Aisyah yang baru bergelar isteri. Lafaz itu pula dijawab oleh Aisyah melalui lafaz ucapan terima kasih anak, iaitu Aisyah sebagai anak mengucapkan terima kasih kepada ibunya yang selama ini membimbing dan menjaganya dengan baik.

Kesemua lafaz ikrar sakinah ini dapat diperhalusi dan diuntai melalui upacara akad nikah yang berlangsung di negeri Johor. Malah, dipercayai bahawa negeri Johor adalah satu-satunya negeri yang mengamalkan lafaz ikrar sakinah bagi pasangan yang baru mendirikan rumah tangga.

Kerajaan negeri Johor, melalui Yayasan Pembangunan Keluarga Darul Takzim telah memperkenalkan Modul-modul Keluarga Sakinah pada Oktober 1997. Pengamalan dan pembudayaan Modul Keluarga Sakinah dianjurkan adalah sebagai satu panduan untuk menjana sebuah keluarga yang bahagia dan harmoni. Sepuluh modul yang diolah sebegitu teliti merangkumi usia praperkahwinan hinggalah ke peringkat ‘khusnul khatimah’. Modul yang dimaksudkan ialah praperkahwinan, persediaan keibubapaan, pra keibubapaan, asuhan bimbingan dan pendidikan (bayi sehingga berumur 7 tahun), mumayyiz hingga baligh, alam remaja (15 hingga 21 tahun), alam dewasa (21 hingga 40 tahun), alam matang (41 hingga 50 tahun), usia emas (55 tahun ke atas), dan ‘khusnul khatimah’.

Apakah yang dimaksudkan dengan lafaz ikrar sakinah? Apa pula yang digambarkan sebagai keluarga sakinah? Bagaimana pula caranya untuk menjadikan sesebuah keluarga itu sebagai keluarga ‘sakinah mawaddah wa-rahmah’?

‘Sakinah’ bermaksud tenang dan tenteram. ‘Mawaddah’ pula memberi erti bahagia. Manakala ‘wa-rahmah’ menyatakan maksud mendapat rahmat atau bahagia. Lantunan daripada takrifan dan gambaran yang dipaparkan melalui perkataan-perkataan itu menghubungkan kita dengan sebuah ayat al-Quran, surah Ar-Rum, ayat 21, yang bermaksud: “Dan di antara tanda-tanda-Nya bahawa Dia menciptakan jodoh untuknya daripada dirimu (bangsamu) supaya kamu bersenang-senang kepadanya, dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan rahmat. Sesungguhnya yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi orang yang berfikir.”

Jelas ayat di atas menyatakan tujuan perkahwinan dalam Islam adalah untuk membentuk keluarga yang sempurna. Ini bermakna, keluarga sakinah bukan sahaja beerti keluarga yang tenang dan bahagia tetapi lebih daripada itu, iaitu perlunya cinta yang diberikan oleh suami kepada isteri dan keluarga dan juga sebaliknya, iaitu cinta dan taat setia isteri yang tiada berbelah bahagi terhadap suami dan keluarganya.

Lafaz ikrar sakinah yang dilaksanakan semasa upacara akad nikah memberi impak yang besar kepada permulaan pasangan melayari hidup sebagai suami dan isteri. Malah penyerahan dan penerimaan tanggungjawab yang berlaku dalam lafaz tersebut akan menginsafkan dan menyedarkan pasangan yang baru dan sudah lama berkahwin untuk sentiasa patuh pada tanggungjawab yang telah digariskan oleh syariat.

Bukan mudah untuk membentuk sebuah keluarga agar menjadi keluarga yang sakinah. Namun, kesukaran dalam usaha mencari sakinah dalam hidup tidak akan terasa jika setiap manusia tahu tanggungjawab masing-masing sesama manusia dan juga kepada Allah s.w.t.

Faktor alam sekeliling boleh mengundang pelbagai penyelewengan dalam sistem kekeluargaan sehingga meruntuhkan sistem itu satu persatu. Sistem kekeluargaan dikatakan amat penting kerana pembentukan ummah bermula dari rumah. Keruntuhan sistem ini akan meruntuhkan ummah seterusnya memecahbelahkan masyarakat. Apabila masyarakat tidak sehaluan dan porak peranda, apakah akan berlaku pada negara, dan seterusnya dunia?

Keruntuhan rumah tangga, kecurangan suami atau isteri, keruntuhan akhlak remaja, perlakuan sumbang, dan keruntuhan moral dalam masyarakat seolah-olah sudah menjadi santapan mata dan telinga setiap hari. Masyarakat seolah-olah menerima keadaan ini dengan reda sepertinya keadaan ini sudah tidak dapat diperbetulkan lagi. Fenomena ini menjadi budaya dan stail hidup masa kini sehingga meminggirkan faktor agama.

Beberapa kajian telah dilakukan di Malaysia tentang penyelewengan tingkah laku seksual di kalangan suami atau isteri. Salah satu daripada kajian itu dilakukan oleh Fazidah Mohd. Yusof, dari Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor, yang mendapati beberapa faktor berlakunya penyelewengan atau kecurangan di dalam sesebuah rumah tangga.

Antara faktor tersebut ialah faktor kurangnya penghayatan terhadap agama Islam, ekonomi yang tidak stabil, komunikasi sehala, psikologi, seksual, pendidikan, pengalaman lampau, dan tekanan emosi. Penyelewengan dalam institusi kekeluargaan tersebut bukan sahaja berlaku kepada masyarakat Islam, malah semua agama menghadapi masalah yang sama. Hanya pendekatan untuk mengelak berlakunya penyelewengan itu berbeza dalam setiap agama.

Islam telah menggariskan panduan yang lengkap di dalam al-Quran sebagai rujukan kepada manusia menjalani hidup dengan sempurna. Salah satu panduan hidup yang sempurna bermula daripada pengukuhan sistem kekeluargaan. Bagaimana caranya untuk mengukuhkan sistem kekeluargaan sehingga terbentuk sebuah keluarga sakinah mawaddah wa-rahmah yang disebut-sebut itu?

Siri Kefahaman Keluaga Sakinah yang berlangsung di Pusat Kefahaman dan Pemikiran Islam (CITU), Universiti Teknologi Mara (UITM) telah diadakan pada 22-23 September 2005, bagi menggariskan beberapa ciri pembinaan keluarga sakinah.

Mufti Johor, Datuk Mohd. Nooh Gadot melalui ucapannya dalam bengkel tersebut berkata, sesebuah keluarga sakinah perlu mempunyai nilai kasih sayang, harmoni, keserasian, aman dan damai serta bertolak ansur. Kesemua nilai ini harus dibangunkan dan dijana atas dasar iman dan takwa mengikut perintah Allah s.w.t berpandukan al-Quran dan Sunnah, suami dan isteri juga harus menjalankan tanggungjawab mereka sebagaimana yang dikehendaki dalam Islam.

Sementara itu, Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria dalam pembentangan kertas kerjanya berkata, solat berjemaah yang seharusnya dilaksanakan dalam sesebuah keluarga semakin pupus. Manakala, amalan makan bersama keluarga masih diamalkan yang bertujuan mengeratkan hubungan kekeluargaan.

Allah s.w.t menjadikan setiap ciptaanNya berpasang-pasangan. Malam dan siang, langit dan bumi, daratan dan lautan serta banyak lagi contoh-contoh lain. Manusia juga diciptakan untuk memiliki pasangan masing-masing. Firman Allah s.w.t dalam Surah Yasin, ayat 36 yang bermaksud: “Maha suci Allah yang menjadikan semua berpasangan dari sesuatu yang tumbuh di bumi, dari mereka (manusia) dan daripada sesuatu yang mereka tiada mengetahui.”

Seseorang yang telah mengambil keputusan untuk mendirikan rumahtangga harus sedar dan tahu kewajipan dan tanggungjawab yang akan dilaksanakan kelak. Membina sebuah keluarga bukan semudah yang disangka. Pelbagai ilmu dan pengalaman harus dikutip sepanjang tempoh perkahwinan sehingga ke akhir hayat. Yang paling penting, setiap pasangan sama ada suami atau isteri malah termasuk juga anak-anak tahu tanggungjawab dan peranan masing-masing.

Suami diberi tanggungjawab yang amat besar sebagai pemimpin keluarga. Kepimpinan seorang suami bukan bermakna dia berkuasa melakukan apa sahaja. Apa yang dimaksudkan sebagai kepimpinan ialah seorang suami yang mampu memberi nafkah zahir dan batin kepada isterinya. Melayan isterinya serta keluarganya dengan baik, menjadi pelindung kepada keluarganya dan yang paling penting harus menjadi pendakwah dalam keluarganya.

Untuk menerapkan nilai-nilai mulia dalam keluarga, suami harus mempunyai pekerti yang baik, menjaga setiap perlakuan dan sentiasa muhasabah diri. Akhlak yang baik ini akan menjadi ikutan kepada isteri dan anak-anaknya kelak. Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Hendaklah kamu memberi nasihat yang baik terhadap perempuan (isteri) denan cara yang baik, sesungguhnya mereka dijadikan daripada tulang rusuk paling atas. Sekiranya kamu cuba untuk meluruskannya, maka ia akan patah. Sekiranya kamu biarkan nescaya ia akan berterusan dalam keadaan bengkok.”

Isteri juga mempunyai peranan dan tanggungjawab dalam keluarga. Ketaatan dan kesetiaan seorang isteri menjamin kebahagiaan rumahtangga yang dibina. Isteri harus menjaga kehormatan dirinya semasa ketiadaan suami selain ikhlas dan sabar menjaga anak-anak dan harta dalam rumah tangga.

Peranan isteri bukan sahaja memelihara apa yang telah disebutkan di atas. Selain daripada itu, seorang isteri yang baik akan sentiasa ikhlas menyayangi suaminya tidak kira semiskin mana atau serendah mana taraf antara suami berbanding isteri. Nilai hormat ini semakin pupus apatah lagi dengan tuntutan hidup masa kini yang menyebabkan isteri bersama-sama mengambil alih tugas suami dalam mencari nafkah. Seringkali, pengaruh luar rumah (persekitaran dan tempat kerja), akan mempengaruhi psikologi dan pandangan isteri terhadap peranannya yang sebenar sebagai penyeri rumah tangga.

Apabila suami atau isteri tahu dan sedar tanggungjawab masing-masing, pembentukan keluarga sakinah akan tercapai. Sebuah keluarga yang sakinah bukan sahaja boleh dibentuk melalui peranan isteri dan suami malah meliputi anak-anak dan ahli keluarga yang lain. Oleh itu, keluarga yang dibentuk harus padat dan lengkap secara berterusan dan konsisten mengamalkan nilai-nilai sakinah yang telah diunjurkan dalam al-Quran dan Sunnah.

Rumah tangga lebih bermakna jika dijadikan tempat berdakwah bagi ahli keluarganya. Melaksanakan suruhan Allah dan taat pada setiap apa yang digariskan oleh Allah s.w.t dan seterusnya menguar-uarkan jaminan syurga kepada isteri dan anak-anak yang soleh dan solehah.

Selain itu, rumah tangga juga menjadi tempat pengumpulan ilmu dan agar dapat menghasilkan insan-insan yang bijak dalam menilai sesuatu. Ilmu yang dikumpul boleh menghasilkan pusat nasihat-menasihati dalam keluarga yang sering menghadapi risiko pengaruh negatif dari luar. Insan-insan yang bijak yang lahir daripada keluarga sebegini akan menjadi masyarakat yang mantap akhlaknya, seterusnya membina pembangunan negara yang cemerlang.

Seterusnya, rumah tangga yang sakinah akan menjadi pusat kemuliaan bagi keluarga yang lain. Memastikan keluarga menjadi contoh kepada keluarga yang lain memerlukan kerjasama setiap ahli keluarga. Ini adalah dakwah yang paling besar yang boleh dilakukan oleh institusi kekeluargaan dalam membentuk masyarakat yang madani dan hadhari.

Kemuliaan dan keindahan dalam keluarga sakinah wujud hasil daripada nilai cinta kepada Allah secara berterusan. Penghayatan terhadap agama Islam secara konsisten dan tulus bermula daripada pekerti seorang suami dan isteri kepada anak-anaknya. Ketaatan kepada Allah menjadikan setiap hati manusia akan tunduk dan takut kepada seksaan di akhirat kelak.

Setiap individu harus mempertingkatkan kefahaman berkaitan dengan konsep penghayatan Islam secara menyeluruh merangkumi peranan mereka sebagai pendakwah dan khalifah Allah di muka bumi ini. Dengan penghayatan ini, bukan sahaja kita dapat membentuk keluarga sakinah dengan mudah, malah secara keseluruhannya dapat pula membina dan membentuk sebuah negara yang ‘sakinah mawaddah warahmah’.

Comments

Popular posts from this blog

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 )

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 ) Ramai yang tidak tahu akan kesan beriman kepada RukunIman ini,rata-rata umat islam hanya mengetahui akan Rukun Iman serta isinya sahaja. Maka tiada meberi impak pada hati dan rohani kita sebagai umat Islam dan hamba Allah disi akan mengakibat terjejasnya Amal Ma'aruf Nahi Mungkar . Kesan Beriman Kepada Allahswt . 1) Akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban,ikhlas,jujur,merendah diri,benar & mengenepikan masalah peribadi. 2) Menghalang daripada melakukan maksiat dan sebarang keburukkan,sebab segala kegiatan atas aktiviti yang dijalankan akan tunduk dibawah kekekuasaan dan pengaruh iman kepada Allahswt. 3) Menyuluh kita segala liku hidup yang gelap kepada cahaya mendapatkan kekuatan dan perlindungan kepada Allah apabila ditimpa kesusahan.Kerana telah menjadi adat manusia ada masa ia susah ada masa ia senang, oleh itu kepada mereka yang beriman kepada Allah ia akan meminta perlindungan kepada Allah tetapi kepada mereka tang tidak be

Ulum Hadis Part 1

Bak kata pepatah sesetengah orang As-Sunnah ,Ulum Hadis serta Ulum Al-Quran memang tidak dapat dipisahkan dari Umat Islam dari sejak zaman Nabi Muhammad.saw dan masuk ke zaman Sahabat masuk pula zaman Tabi’in dan hingga kehari ini . Ia seumpamanya satu rangkaian yang erat dan konsep yang besar dalam kehidupan harian atau rutin yang dilalui oleh Umat Islam . Adakah kita memahami pengertian setiap satu yang berada didalam rangkaian itu.Misalannya As-Sunnah yang selalu kita dengari setiap masa,hari dan tahun didalam mana-mana ceramah mengajak kita mengikuti As-Sunnah Rasulullah . Disini akan di terangkan pengertian As-Sunnah serta bahagiannya . 1) PENGERTIAN : As-Sunnah berdasarkan laman sesawang Wikipedia adalah cara atau kebiasaan dan dengan itu sunnah nabi bererti cara nabi atau apa yang biasa dikenali dengan kebiasaan rasul-rasul (1) . Pada bahasa ( لغة) iaitu dalam Bahasa Arabnya al-Tariqah al-Mu’Tadah ertinya cara / peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali,

Peperangan Uhud

Petunjuk Arah Peta Tentera berkuda musyrikin yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal menyerang dan mencederakan tentera muslimin Kubu pertahanan tentera Islam sebelum peperangan Tentera memanah muslimin menyerang tentera musyrikin di atas bukit 'Ainain Kubu pertahanan tentera Musyrikin sebelum peperangan Pemanah muslimin turun dari tempat pertahanan mereka (Bukit 'Ainain) unutk berdepan dengan orang musyrikin Persiapan Quraisy Untuk Pertempuran Ganas Makkah dibakar bahang api kemarahan terhadap kaum muslimin. Ini adalah ekoran natijah kekalahannya dipertempuran Badar. lanya adalah suatu tragedi kerana kekalahan dan kematian pemuka-pemukanya. Desakan menuntut bela di atas kematian wira-wira Quraisy memuncak, pihak Quraisy melarang sebarang ratapan di atas kematian itu, dan melarang penebusan segera ke atas tawanan perang, supaya tidak dilihat oleh kaum muslimin betapa berdukacitanya mereka dengan peristiwa yang tragedik itu. Selepas peperangaan Badar sel