Skip to main content

Korupsi


SPRM PERLU TELITI BENTERAS RASUAH

Pertemuan bersama Pengerusi Gerakan Rakyat Anti Korupsi (GERAK Malaysia) baru-baru ini di pejabat saya dekat Jalan Pahang lebih memahamkan saya tentang selok-belok Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang baru diluluskan baru-baru ini.

Dalam sesi pertemuan mesra beliau bersama Abang Najib berubah menjadi wawancara. Dengan hanya secawan teh tarik Saudara Mohd Nazree Mohd Yunus berupaya merungkai persoalan demi persoalan melibatkan rasuah dengan fasih dan mencerahkan. Lalu tidak hairanlah beliau berupaya mentadbir GERAK sebagai salah satu badan bebas dalam negara ditambah juga pengalaman beliau sebagai Pengerusi Jaringan Pemikir Anak Muda INSKA .

Berikut adalah idea asal Nazree yang saya petik dan ringkaskan. Sekiranya bersalahan dengan agenda SPRM berupa kritikan dan sebagainya, ia mungkin kesalahan saya sendiri dalam memahami, mendengar dan melapornya dengan lebih jelas.

Terima kasih
__________________________________________

Rang Undang-Undang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2008 yang diluluskan di Dewan Rakyat selepas melalui beberapa pindaan terhadap fasal berkaitan diharap dapat mempertingkatkan integriti kerajaan dalam membanteras amalan rasuah di negara ini.

SPRM yang akan dilaksanakan mulai tahun depan merupakan antara janji Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk membawa pembaharuan dalam pentadbiran kerajaan termasuk pembanterasan rasuah.

Bagaimanapun kesangsian timbul ekoran di bawah Seksyen 58 yang menyebut “Mana-mana pendakwaan tidak boleh dimulakan kecuali dengan kuasa Pendakwaraya”. Maknanya, kes rasuah juga perlu dibawa kepada Peguam Negara. Tetapi beberapa pembaharuan yang disebut Abdullah Badawi sendiri yang diberikan kuasa itu kepada Timbalan Pendakwaraya yang mana kuasa tersebut diberikan juga daripada Pendakwaraya.

Jika diikut dengan Seksyen 5 Kuasa Pesuruhjaya yang menyebut: “Ketua Pesuruhjaya hendaklah mempunyai segala kuasa. Pegawai Suruhanjaya hendaklah mempunyai apa-apa kuasa Timbalan Pendakwaraya sebagaimana yang diberikan kuasa oleh Pendakwaraya”.

Jika diperhatikan klausa ini ada kaitan dengan seksyen 58 dahulu yang menyebut: “Pendakwaan sesuatu kesalahan di bawah akta ini tidak boleh dimulakan kecuali atau dengan keizinan Pendakwaraya”. Jika diperhatikan klausa ini hanya akta sahaja tetapi tidak ada pembaharuan di dalamnya.

Justeru, sistem itu harus dibentuk dengan begitu teliti supaya dapat mengecilkan semaksimum mungkin ruang berlakunya rasuah dan campurtangan dari pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.

Bagaimanapun, kita bersetuju dengan langkah kerajaan mengenai penubuhan Mahkamah Khas. Ini kerana kes rasuah merupakan kes yang berat dan perlu berpisah dari Mahkamah yang sedia ada.

Mengenai ‘Perlindungan Saksi’ dalam SPRM, dari sudut maklumat memang ada dinyatakan dalam Seksyen 65 ‘Perlindungan bagi Maklumat’, perkara ini sudah ada dalam BPR yang lama dan bukan benda yang baharu.Jika dirujuk juga BPR pada Seksyen 53 dan 65 ‘Perlindungan dan Pemberi Maklumat’ sama dengan yang baru ditubuhkan sekarang. Cuma berlaku perubahan dari sudut Seksyen walaupun ada beberapa tambahan yang lain.

Tetapi yang kita inginkan ialah dari sudut keselamatan dan bukan semata-mata dari sudut informasi itu sahaja. Contohnya kalau saya membentangkan satu maklumat rasuah, maklumat akan dilindungi tanpa mendedahkan identiti tetapi bagaimana dengan soal keselamatan dan saksi luar? Adakah wujud rutin bulanan untuk menjaga seseorang individu malah berlaku pertukaran identiti sekiranya perlu apabila melibatkan satu maklumat yang besar.

Mengenai dakwaan bahawa suruhanjaya akan meninggikan kos, perlu difikirkan soal rasuah telah membarah dan begitu membimbangkan kita, bahkan kita perlu fikirkan tentang satu pengorbanan dari sudut angka-angka peningkatan untuk perbelanjaan SPRM.

Bagaimanapun angka itu harus relevan dan diterima oleh Ahli Parlimen yang mewakili rakyat. Kita tidak harus polemikkan soal ini. Kalau kita mengatakan kita begitu komited dan iltizam yang tinggi untuk menolak rasuah, apakah kita harus berkira-kira dalam soal untuk membelanjakan ke arah kebaikan ini.

Tetapi sekiranya dengan perbelanjaan yang tinggi tidak berfungsi dengan berkesan, maka ketika itu mungkin pada 5-10 tahun akan datang kita akan persoal balik. Bahkan perlu kita positif terhadap perkara ini dan ini satu pengorbanan kepada rakyat selaku pembayar cukai.

Mengenai dakwaan yang mengatakan bahawa rasuah di zaman Perdana Menteri Abdullah Badawi meningkat, memang dari sudut indeks kita nampak penurunan dari 41 ke 47 yang berasaskan kepada indeks persepsi.

Kita melihat bahawa dalam soal ini mungkin kes-kes rasuah banyak dapat tangkapan kerana kita melihat ada satu keterbukaan pada peringkat kerajaan.

Ada dua sudut untuk kita lihat keputusan indeks tersebut menggambarkan satu keputusan yang positif ataupun tidak. Secara yang tersuratnya nampak negatif melalui penurunan indeks perpepsi rasuah. Tetapi dari sudut perspektif yang lain, kita melihat bahawa dengan banyak pendakwaan itu menunjukkan bahawa ada ruang yang tidak ada halangan untuk kerajaan lebih terbuka untuk menangkap. Sama ada tangkapan ini seharusnya dibuat pada zaman sebelumnya yang tidak mampu dilaksanakan, tetapi pada zaman Abdullah ia mampu ditangkap.

Lantas orang menilai dengan pertambahan kes-kes rasuah yang meningkatkan statistik waktu itu. Dari tersuratnya negatif, dari sudut angka kita bersifat objektif tetapi dari sudut subjektifnya ialah mungkin kes-kes yang didakwa hari ini sehingga ia menjadi satu statistik (index corruption) itu sepatutnya diselesaikan pada zaman sebelumnya.

Paling utama, para penguasa, pimpinan dan pentadbiran janganlah meletakkan diri dalam kandang mempunyai kuasa mutlak. Kuasa mutlak yang kita definisikan ialah tidak boleh ada orang pantau, tegur, check and balance, buat audit dan sebagainya.

Pemimpin yang mempunyai kuasa dan kuasa itu pula melalui demokrasi yang baik. Akhirnya mereka ini yang menentukan polisi-polisi yang berkepimpinan. Sekiranya pemerintah di peringkat pusat atau negeri terjerumus dalam rasuah ini, mereka tidak mampu membentangkan polisi-polisi yang berkepentingan rakyat sebab mereka dah diikat. Bahayanya ialah kuasa ekonomi membeli kuasa politik.Jadi kita berharap kepimpinan yang akan naik perlu menghindarkan dari perkara-perkara ini dan menjadi individu yang mempunyai iltizam untuk memerangi rasuah.

Comments

Popular posts from this blog

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 )

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 ) Ramai yang tidak tahu akan kesan beriman kepada RukunIman ini,rata-rata umat islam hanya mengetahui akan Rukun Iman serta isinya sahaja. Maka tiada meberi impak pada hati dan rohani kita sebagai umat Islam dan hamba Allah disi akan mengakibat terjejasnya Amal Ma'aruf Nahi Mungkar . Kesan Beriman Kepada Allahswt . 1) Akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban,ikhlas,jujur,merendah diri,benar & mengenepikan masalah peribadi. 2) Menghalang daripada melakukan maksiat dan sebarang keburukkan,sebab segala kegiatan atas aktiviti yang dijalankan akan tunduk dibawah kekekuasaan dan pengaruh iman kepada Allahswt. 3) Menyuluh kita segala liku hidup yang gelap kepada cahaya mendapatkan kekuatan dan perlindungan kepada Allah apabila ditimpa kesusahan.Kerana telah menjadi adat manusia ada masa ia susah ada masa ia senang, oleh itu kepada mereka yang beriman kepada Allah ia akan meminta perlindungan kepada Allah tetapi kepada mereka tang tidak be

Ulum Hadis Part 1

Bak kata pepatah sesetengah orang As-Sunnah ,Ulum Hadis serta Ulum Al-Quran memang tidak dapat dipisahkan dari Umat Islam dari sejak zaman Nabi Muhammad.saw dan masuk ke zaman Sahabat masuk pula zaman Tabi’in dan hingga kehari ini . Ia seumpamanya satu rangkaian yang erat dan konsep yang besar dalam kehidupan harian atau rutin yang dilalui oleh Umat Islam . Adakah kita memahami pengertian setiap satu yang berada didalam rangkaian itu.Misalannya As-Sunnah yang selalu kita dengari setiap masa,hari dan tahun didalam mana-mana ceramah mengajak kita mengikuti As-Sunnah Rasulullah . Disini akan di terangkan pengertian As-Sunnah serta bahagiannya . 1) PENGERTIAN : As-Sunnah berdasarkan laman sesawang Wikipedia adalah cara atau kebiasaan dan dengan itu sunnah nabi bererti cara nabi atau apa yang biasa dikenali dengan kebiasaan rasul-rasul (1) . Pada bahasa ( لغة) iaitu dalam Bahasa Arabnya al-Tariqah al-Mu’Tadah ertinya cara / peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali,

Peperangan Uhud

Petunjuk Arah Peta Tentera berkuda musyrikin yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal menyerang dan mencederakan tentera muslimin Kubu pertahanan tentera Islam sebelum peperangan Tentera memanah muslimin menyerang tentera musyrikin di atas bukit 'Ainain Kubu pertahanan tentera Musyrikin sebelum peperangan Pemanah muslimin turun dari tempat pertahanan mereka (Bukit 'Ainain) unutk berdepan dengan orang musyrikin Persiapan Quraisy Untuk Pertempuran Ganas Makkah dibakar bahang api kemarahan terhadap kaum muslimin. Ini adalah ekoran natijah kekalahannya dipertempuran Badar. lanya adalah suatu tragedi kerana kekalahan dan kematian pemuka-pemukanya. Desakan menuntut bela di atas kematian wira-wira Quraisy memuncak, pihak Quraisy melarang sebarang ratapan di atas kematian itu, dan melarang penebusan segera ke atas tawanan perang, supaya tidak dilihat oleh kaum muslimin betapa berdukacitanya mereka dengan peristiwa yang tragedik itu. Selepas peperangaan Badar sel