Skip to main content

Khilafah

Jernihkan Minda, Menuju Khilafah
www.iluvislam.com
Dihantar Oleh: MarBu
Editor: RosNiza Abdullah

“Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah daripada mukmin yang lemah….”

Kata-kata motivasi di atas merupakan sebahagian daripada pesanan Nabi S.A.W kepada umat Islam. Sebuah ucapan perangsang bernilai tinggi dalam menggerakkan umat yang lena dan sentiasa alpa. Himpunan kalimat yang meluncur jujur keluar dari bibir baginda S.A.W yang mulia. Siapakah mukmin yang kuat? Apakah ciri-cirinya? Mungkin ini antara persoalan yang timbul apabila hadis ini dikemukakan.

Apa tidaknya, perkataan ‘al qawiyyu’ yang bermaksud lemah boleh diwakili dengan bermacam-macam makna. Antara pandangan ulama berhubung tafsiran ‘al quwwah’ tersebut ialah;

1) Mukmin yang mempunyai fizikal dan tubuh badan yang kuat dan mantap.

2) Mukmin yang mempunyai keimanan yang teguh.

3) Mukmin yang kuat mengerjakan amal yang soleh.

4) Mukmin yang mempunyai kekuatan akal dan kemahuan (cita-cita) yang tinggi.

Dan banyak lagi. (sila rujuk pandangan-pandangan ulama tradisionalis dan kontemporari.)

Saya tidak berhasrat untuk mengulas panjang tentang pelbagai tafsiran ulama berhubung istilah tersebut, cukuplah untuk kita memahami bahawa Islam mahukan kita menjadi seorang mukmin yang berkredibiliti, hebat dan berbeza dengan graduan-graduan daripada madrasah agama dan ideologi yang lain. Lagipun, saya bukanlah seorang yang fakih untuk menghuraikan satu persatu pandangan para ulama berhubung hadis tersebut.

Seperti biasa, penulisan saya bermisi untuk membuka minda para pembaca dan membuat kritikan-kritikan yang dirasakan perlu. Kritikan yang konstruktif bukannya deskruktif. Begitu juga dengan anda, supaya anda mengkritik penulisan dan pandangan saya. Ya, marilah kita menjadikan kritikan sebagai rakan karib kita supaya kita dapat menjadi individu muslim yang unggul.

Cukup makan isme

Umat Islam pada hari ini cukup terkenal dengan idea ‘cukup makan isme’nya. Mereka terperangkap dengan istilah redha, qanaah, tawakkal dan pelbagai lagi istilah-istilah yang lain. Akhirnya, lahirlah individu muslim yang bertaklid buta dalam setiap perbuatannya, gagal melontarkan ideanya sendiri, menjadi ustaz yang ‘copy and paste’ dan lebih parah lagi menunggu buah gugur ke bumi tanpa ada sebarang usaha untuk memanjat pokok tersebut ataupun sekurang-kurangnya bertindak mengait buah yang berada di pokok.

Mereka mengharapkan nusrah (pertolongan) daripada Allah, namun tiada sebarang usaha untuk memenuhi syarat-syaratnya. Yang lebih kritikal, terdapat golongan yang membuat teknik penyelesaian mudah iaitu;

“kita tunggu Imam Mahdi je, biar baginda dan Nabi Isa bunuh Dajal dan musuh-musuh Islam.”

Adakah dinamakan redha jika kita hanya mengangguk tanda setuju dengan permainan kotor golongan musuh tanpa sebarang usaha untuk menentang (siasah) dan memberi penerangan (dakwah) kepada mereka? Apakah layak dinisbahkan qanaah dengan sikap bercukup-cukup dengan kejayaan yang diterima sedangkan kita masih jauh ketinggalan dalam pelbagai lapangan dan bidang? Ataupun benarkah tawakkal itu ialah berserah diri bulat-bulat kepada Allah tanpa sebarang usaha dan praktikal demi mencapai satu cita-cita. Jawapannya ialah, tidak sama.
kita jangan gusar, orang yang belajar agama ni insyaAllah rezekinya di mana-mana. Habis belajar nanti akan ada tawaran pekerjaan.
kita mesti mempertingkatkan usaha, bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu perkara. InsyaAllah rezeki kita akan dikurniakan-Nya.

Cuba anda lihat kedua-dua ayat di atas. Nampak tak perbezaan antara ayat yang pertama dan ayat yang kedua?

Hakikatnya, inilah yang sedang berlaku dalam kalangan umat islam. Ayat yang pertama itu sentiasa diucapkan kepada mereka yang menuntut dalam bidang agama khususnya. Saya memahami bahawa nasihat itu diberikan untuk memberi satu keyakinan kepada orang muda bahawa rezeki di tangan Allah dan bukan sebaliknya. Tetapi, tanpa kita sedari dan boleh jadi kita sudah menyedarinya, penerima nasihat tersebut akan berminda ‘cukup makan isme’ apabila ‘keyakinan’ itu sentiasa menziarahi gegendang telinganya.

Berbeza dengan ayat yang kedua, satu bentuk motivasi yang menjamin keyakinan buat pendengar. Bukan hanya jaminan keyakinan tanpa motivasi supaya bersungguh-sungguh. Contoh di atas nampak agak ringkas kan. Akan tetapi sedarilah, perkara tersebut menyebabkan akan membiak umat yang tidak bercita-cita tinggi dan lemah, paradoks dengan status khalifah yang sudah dianugerahkan kepada keturunan Adam.

Bagaimana mungkin puncak agung khilafah akan berjaya ditawan sekiranya kita hanya ‘qanaah’ berkaki ayam. Ingat saudara, gunung khilafah cukup licin dan penuh dengan duri!

Teodhor Hertzel dan Israel

Siapa tidak kenal seorang figur global yang bernama Dr Teodhor Hertzel? Beliau merupakan seorang tokoh Yahudi yang cukup berpengaruh dan berminda futuristic. Beliaulah yang bertanggungjawab menghimpunkan kira-kira 300 orang cendikiawan Yahudi di Bassel, Switzerland pada 29 Ogos 1897. Beliaulah yang telah mengajak orang-orang Yahudi dari seluruh dunia berkongres buat kali pertama. Wal hasilnya, 24 protokol yahudi telah berjaya dicipta dan teori zionisme dipraktikkan.

Sejarah telah mencatatkan bahawa Hertzel pernah berkata; “Aku telah mendirikan negara yahudi di bassel.”

Satu kenyataan yang menunjukkan bahawa si bedebah ini cukup tinggi imaginasi dan mempunyai cita-cita yang memuncak untuk memartabatkan agamanya. Barangkali Hertzel menghayati satu kata-kata Imam Ahmad bin Hanbal yang bermaksud:

“Gantung dan simpanlah cita-citamu di atas awan supaya tiada sesiapa yang boleh mengganggunya.” (sesiapa yang mempunyai kata-kata penuh beliau, sila nyatakan.)

Dan kesudahannya, pada 15 Mei 1948 iaitu kira-kira 51 tahun selepas kongres pertama Yahudi di bassel, negara haram Israel telah berjaya didirikan. Saya tidak berniat untuk mengagung-agungkan Hertzel, tetapi cukuplah kita mengagumi kekentalan visi dan cita-citanya. Sentiasa berminda positif dan tidak memandang halangan di depan sebagai ancaman, sebaliknya sebagai peluang.

Islam kaya dengan motivasi

Saya mengambil contoh mudah iaitu peristiwa Sultan Muhammad al-Fatih yang telah berjaya menawan Kota Kontantinople. Kejayaan agung itu sebenarnya didorong oleh satu keyakinan yang telah dibawa oleh baginda S.A.W menerusi salah satu sabdanya yang masyhur iaitu;

“Kontantinople akan dibuka (ditawan) oleh seorang pemuda. Sebaik-baik panglima ialah penglima itu dan sebaik-baik tentera ialah tentera itu.”

Hadis di atas telah dijadikan visi oleh al-Fatih dalam meninggikan kalimah Allah di atas muka bumi ini. Cita-cita tinggi yang dimiliki beliau itu telah menyebabkan beliau berjaya melaksanakan misi ajaib dengan mengatasi halangan yang berada di hadapan beliau dan tentera-tenteranya. Malah, sikap tidak berputus asanya setelah tiga usaha beliau dalam peperangan tersebut gagal akhirnya membawa kejayaan yang luar biasa hebat menerusi misi keempatnya.

Al-Fatih dan bala tenteranya telah memindahkan 70 buah kapal Uthmaniah dari Selat Bhosporus ke Tanjung Emas melalui sebuah bukit dengan jarak lebih 3 batu dalam tempoh satu malam.

Subhanallah, cukup ajaib. Bahkan, dek kerana penangan motivasi Nabi S.A.W itu juga menyebabkan banyak individu yang telah mendahului al-Fatih dalam melaksanakan misi besar itu dengan didahului oleh Abu Ayyub al-Ansari, salah seorang sahabat Nabi S.A.W. Begitu juga dengan kisah Suraqah bin Malik yang telah dimotivasikan oleh Nabi S.A.W bahawa beliau akan dipakaikan gelang kebesaran Raja Parsi yang cukup berkuasa pada waktu itu. Dan benarlah janji baginda S.A.W itu apabila pada zaman Saidina Umar al Khattab, kerajaan Parsi telah berjaya ditumbangkan. Malahan, banyak lagi tasyji’ yang terkandung dalam agama Islam termasuklah motivasi berbentuk dosa pahala dan syurga neraka.

Hiasilah diri kita dengan bercita-cita tinggi!

Mungkin jarang orang yang menyatakan bahawa bercita-cita tinggi itu ialah perhiasan. Biar saya yang katakan, inilah salah satu perhiasan yang tidak ternilai milik umat Islam! Kitalah umat yang paling layak untuk mempunyai jiwa yang besar.

Terdapat satu pepatah yang menyebut; “diri manusia itu kecil, tetapi dalam dirinya itu terdapat satu alam yang besar.”



Letakkan visi, siapkan misi dan pandanglah ke hadapan. Imaginasi dan berilusi itu penting, tetapi jangan kita lupa untuk melaksanakan pelan-pelan yang telah dirangka untuk sampai ke destinasi yang reality.

Dalam kita sibuk berteoretikal, luangkan masa untuk melakukan praktikal.

Einstein pernah menyebut: “Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world.”

Lupakah kita bahawa Allah telah mengiktiraf kita? “Dan janganlah kamu berasa hina dan janganlah kamu berdukacita kerana kamu mulia dan tertinggi (berbanding yang lain) sekiranya kamu benar-benar beriman.” (Surah Ali Imran:139)

Sumber: Blog Penulis

Comments

Popular posts from this blog

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 )

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 ) Ramai yang tidak tahu akan kesan beriman kepada RukunIman ini,rata-rata umat islam hanya mengetahui akan Rukun Iman serta isinya sahaja. Maka tiada meberi impak pada hati dan rohani kita sebagai umat Islam dan hamba Allah disi akan mengakibat terjejasnya Amal Ma'aruf Nahi Mungkar . Kesan Beriman Kepada Allahswt . 1) Akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban,ikhlas,jujur,merendah diri,benar & mengenepikan masalah peribadi. 2) Menghalang daripada melakukan maksiat dan sebarang keburukkan,sebab segala kegiatan atas aktiviti yang dijalankan akan tunduk dibawah kekekuasaan dan pengaruh iman kepada Allahswt. 3) Menyuluh kita segala liku hidup yang gelap kepada cahaya mendapatkan kekuatan dan perlindungan kepada Allah apabila ditimpa kesusahan.Kerana telah menjadi adat manusia ada masa ia susah ada masa ia senang, oleh itu kepada mereka yang beriman kepada Allah ia akan meminta perlindungan kepada Allah tetapi kepada mereka tang tidak be

Peperangan Uhud

Petunjuk Arah Peta Tentera berkuda musyrikin yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal menyerang dan mencederakan tentera muslimin Kubu pertahanan tentera Islam sebelum peperangan Tentera memanah muslimin menyerang tentera musyrikin di atas bukit 'Ainain Kubu pertahanan tentera Musyrikin sebelum peperangan Pemanah muslimin turun dari tempat pertahanan mereka (Bukit 'Ainain) unutk berdepan dengan orang musyrikin Persiapan Quraisy Untuk Pertempuran Ganas Makkah dibakar bahang api kemarahan terhadap kaum muslimin. Ini adalah ekoran natijah kekalahannya dipertempuran Badar. lanya adalah suatu tragedi kerana kekalahan dan kematian pemuka-pemukanya. Desakan menuntut bela di atas kematian wira-wira Quraisy memuncak, pihak Quraisy melarang sebarang ratapan di atas kematian itu, dan melarang penebusan segera ke atas tawanan perang, supaya tidak dilihat oleh kaum muslimin betapa berdukacitanya mereka dengan peristiwa yang tragedik itu. Selepas peperangaan Badar sel

Ulum Hadis Part 1

Bak kata pepatah sesetengah orang As-Sunnah ,Ulum Hadis serta Ulum Al-Quran memang tidak dapat dipisahkan dari Umat Islam dari sejak zaman Nabi Muhammad.saw dan masuk ke zaman Sahabat masuk pula zaman Tabi’in dan hingga kehari ini . Ia seumpamanya satu rangkaian yang erat dan konsep yang besar dalam kehidupan harian atau rutin yang dilalui oleh Umat Islam . Adakah kita memahami pengertian setiap satu yang berada didalam rangkaian itu.Misalannya As-Sunnah yang selalu kita dengari setiap masa,hari dan tahun didalam mana-mana ceramah mengajak kita mengikuti As-Sunnah Rasulullah . Disini akan di terangkan pengertian As-Sunnah serta bahagiannya . 1) PENGERTIAN : As-Sunnah berdasarkan laman sesawang Wikipedia adalah cara atau kebiasaan dan dengan itu sunnah nabi bererti cara nabi atau apa yang biasa dikenali dengan kebiasaan rasul-rasul (1) . Pada bahasa ( لغة) iaitu dalam Bahasa Arabnya al-Tariqah al-Mu’Tadah ertinya cara / peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali,