al-Quran

Listen to Quran

Thursday, August 20, 2009

Bagaimana Yahudi Mempunyai Ekonomi Yang Kuat?

Bagaimana Yahudi Mempunyai Ekonomi Yang Kuat?



A : Akak nak beli ubat gigi lah. Ni ada Colgate. berapa ntah harganya.

B : RM 5.20. Akak nak beli tu ke? Tak yah la. Cuba beli yang lain. ‘Mouthfresh' ada. ‘MaClean' ada.

A : Tapi akak dah selalu pakai Colgate.

B : Tak boleh! Akak kena boikot jugak.

A : Ye lah, akak ambik yang lain. Kalau tak best, siap awak. Hehe.

B : Baik, kak deney! (dalam hati.. InsyaAllah, best!)


Bagaimana dengan usaha kita? Sehingga saat ini, berapa banyak duit yang telah kita layangkan untuk meningkatkan ekonomi Amerika dan sekutunya? Pilihan di tangan kita; sama ada kita memilih untuk terus menerus menumbuhkan ekonomi mereka yang telah mengancam saudara-saudara seIslam kita, atau pun tidak. Fatwa yang menyatakan bahawa menjadi wajib hukumnya untuk kita memboikot produk buatan Amerika dan Israel, pernah dikeluarkan oleh Dr. Yusuf Al-Qardawi[1]. Beliau ialah seorang pemikir Islam dan ulama kontemporari. Tambah beliau lagi, tindakan ini termasuk dalam jihad bidang ekonomi. Jadi, mainkan lah peranan kita kepada saudara seagama kita.


Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda:

Janganlah kamu saling dengki mendengki, tipu menipu, benci membenci, belakang membelakangi antara satu sama lain. Janganlah sebahagian kamu menjual barangan atas jualan orang lain. Hendaklah kamu menjadi hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bagi seorang muslim; dia tidak boleh menzaliminya, membiarkannya (dalam kehinaan), membohonginya dan menghinanya. Ketaqwaan itu di sini - sambil Baginda menunjuk ke dadanya sebanyak tiga kali - Cukuplah seseorang itu mendapat keburukan apabila dia menghina saudaranya yang muslim. Setiap orang muslim ke atas muslim itu haram darahnya, hartanya dan maruah dirinya. (Hadis riwayat al-Imam Muslim)


Dengan menyokong barangan mereka, bukankah kita telah membiarkan saudara seagama kita dizalimi? Hasil pembelian kita ke atas barangan mereka membantu kepada setiap pergerakan dan aktiviti yang dilakukan oleh mereka, termasuklah penindasan yang telah mereka lakukan ke atas umat Islam pada masa ini.

Di dalam Surah At-Taubah, ayat 41, Allah SWT ada berfirman,

"Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mahupun dengan rasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui." Jiwa kita, nafsu kita, mahukan yang itu. Cuba kalau kita lawan nafsu tu, bukankah kita dah berjihad? Jihad nafsu. Semua pengorbanan yang kita buat tu, dihitung oleh Allah SWT.


Jika ditanya oleh orang kepada kita, "mengapa dan bagaimana yahudi dan kristian tu ada ekonomi yang kuat?", antara sebabnya ialah ‘sokongan' daripada majoriti masyarakat dunia itu sendiri. ‘Sokongan' yang bagaimanakah yang dimaksudkan? ‘Sokongan' dari segi pembelian ke atas barangan mereka. Barangan yang bermula daripada barangan dapur, seperti barangan keluaran Nestle, Sara Lee, Danone dan Coca-Cola; begitu juga barangan keperluan diri seperti L'Oreal, Estee Lauder, Johnson & Johnson, dan Kimberly-Clark; barangan elektronik seperti Nokia, Motorola, IBM dan Intel; semuanya produk keluaran Israel![2] Banyak, bukan? Jadi, bagaimana? Perlukah untuk di buang terus semua barangan ini dari kediaman anda?

Barangan teknologi

Kebanyakan perisian komputer dan teknologi-teknologi canggih yang ada pada masa kini adalah datangnya dari mereka. Lihat sahaja pada komputer bimbit anda, rata-rata mesti ada logo intel. Intel sebagai pembekal processor, telah menyenangkan urusan kita dalam penggunaan teknologi ini. Apa kegunaan processor kepada sebuah komputer bimbit? Processor berperanan sebagai ‘central processing unit' (CPU), dimana tanpa kehadiran CPU, sukar untuk komputer anda melaksanakan tugasan pemprosesan data, sukar untuk satu bahagian komputer menerima arahan dari bahagian yang lain, serta, tidak mungkin operasi aritematik dapat dilaksanakan. Maka, mana mungkin kita mahu membeli sebuah komputer bimbit tanpa mahu disertakan dengan CPU. Disebabkan kepentingan ini, adalah amat perlu, untuk kita mengambil inisiatif, membina jalan alternatif, dengan mengeluarkan produk-produk yang membantu ekonomi Islam. Tujuannya adalah satu, iaitu untuk menggantikan produk-produk terlaris dunia tersebut. Sungguhpun ianya bukan sesuatu yang mudah, tapi ia juga tidaklah mustahil. Biarkan ia mengambil masa yang lama, tetapi, selagi kita berusaha untuk mencipta, pasti ada hasil yang akan diberikan Allah SWT.


Pecinta keadilan, termasuk orang Islam dan Yahudi, memprotes di luar
Jewish National Fund (JNF) London, 16 Januari 2006.
(Sumber: http://www.inminds.co.uk/boycott-israel.php)


Sistem Kapitalis

Seperti yang kita sedia maklum, pada waktu ini, majoriti negara dunia mengamalkan satu sistem ekonomi yang dikenali sebagai sistem kapitalis. Sistem kapitalis ini bermula pada awal abad 19, menggantikan sistem sebelumnya, iaitu sistem merchantalist. Dalam ayat yang mudah, melalui sistem kapitalis ini, orang yang kaya akan terus menjadi kaya, manakala orang yang miskin akan terus menjadi miskin. Kegelojohan yang ditunjukkan oleh para kapitalis ini secara tidak langsung menunjukkan kezaliman mereka kepada masyarakat setempat. Mereka memonopoli setiap pasaran dan pelaburan yang ada bagi memastikan kekayaan mereka berterusan, sekaligus menghapuskan pesaing yang ada. Hal ini turut mewujudkan jurang dalam masyarakat. Barangan-barangan keluaran mereka di eksport ke merata negara, sekaligus mendapat tempat di hati pengguna, yang akhirnya, membuahkan hasil lumayan kepada mereka.


Weizmann Institute

Dalam bidang sains dan teknologi, Israel adalah negara yang paling ke hadapan. Hal ini dibuktikan apabila Weizmann Institute pernah terpilih sebagai universiti terbaik dunia yang menyediakan kemudahan kepada para saintis bagi tujuan penyelidikan[3]. Bahagian komersial universiti tersebut, Yeda Research and Development, ‘menambahkan lagi keuntungan' yang dimiliki oleh mereka. Pada tahun 1988, keuntungan royalti yang diterima oleh mereka adalah sebanyak $ 1 million, tahun 1998, sebanyak $ 16 million, dan tahun 2003, adalah sebanyak $ 23 million. Yeda juga mendaftar lebih kurang 80 patent pada setiap tahun untuk setiap kajian yang dibuat oleh mereka; dan 75 peratus daripadanya melibatkan kajian terhadap sains kehidupan (life sciences)[4]. Secara purata, setiap bulan mereka telah menghasilkan 7 benda baru dalam bidang sains, yang tanpa kita sedar, kita turut menggunakannya pada waktu ini. Bagaimana dengan kita? Setiap tahun, berapa banyak benda-benda baru yang telah diolah oleh kita, untuk dimanfaatkan oleh masyarakat?

http://images.businessweek.com/ss/08/05/0513_israel_tech/image/weizmann_institute-_84d5a74.jpg
Weizmann Institute

Petikan dari halaman Israel 21c,

What does the future hold in store for Weizmann researchers?
One candidate is 'the world's smallest biological computer' - a nanocomputer which is listed in The 2003 Guiness Book of World Records. It is composed of tiny, tiny molecules (synthetic DNA and enzymes) - so small that they can fit in a drop of water... but so powerful that they can detect changes in the balance of molecules that indicate the presence of certain cancers.



Dadah dan Ubat

Dalam bidang perubatan, Israel adalah antara negara yang terhadapan. Dadah adalah antara sumber terpenting dalam penghasilan ubat-ubatan untuk kegunaan manusia. Teva, adalah sebuah syarikat milik Israel yang merupakan antara syarikat terbesar dunia dalam penghasilan antibiotik dan dadah (generic drug). Di Asia, terdapat 4 buah anak syarikat Teva yang membantu dalam proses penjualan dan pelarisan produk keluaran mereka, antaranya ialah Teva Singapore, Teva Japan, dan Teva Pharmaceutical Shanghai[5]. Tanpa ubat-ubatan bagaimana seseorang itu dapat pulih daripada penyakitnya? Jika fakta mengatakan bahawa Teva adalah antara pengeluar terbesar ubat-ubatan dunia, adalah tidak mustahil jika kita mengatakan bahawa produk keluaran syarikat tersebut mendapat tempat di hati para pengguna. Di US contohnya, 1 daripada 15 preskripsi[6] (prescription) ubat-ubatan adalah datangnya daripada syarikat Teva.

Ternyata bahawa hampir setiap barangan dan apa yang kita gunakan pada hari ini, datangnya dari Israel. Bantuan luar yang disalurkan oleh Amerika kepada Israel sedikit sebanyak turut membantu dalam usaha Israel ‘menaik taraf' kan negara mereka. Satu pertubuhan yang memelihara hubungan baik antara kedua pihak ini turut ditubuhkan iaitu The American Israel Public Affairs Committee (AIPAC). The New York Times pernah menyebut bahawa pertubuhan ini adalah pertubuhan yang penting dalam menjaga hubungan Amerika dengan Israel[7]. AIPAC membantu untuk menjadikan Israel lebih selamat dengan memastikan sokongan yang kukuh terus diberi oleh Amerika[8]. Berikut pula adalah antara pencapaian yang telah dilakukan oleh AIPAC dalam membantu Israel[9]:

  • Memberi beberapa resolusi untuk membantu Israel mempertahankan hak mereka dalam menghadapi ‘terrorism' oleh ‘terrorist group'* Hamas dan Hizballah. (Passing multiple resolutions affirming congressional support for Israel's right to self-defense in the face of terrorism by the terrorist groups Hamas and Hizballah.)

  • Memberi resolusi dan beberapa peringatan keras kepada Iran dalam tempoh 15 tahun kebelakangan. (Passing more than a dozen bills and resolutions condemning and imposing tough sanctions on Iran during the past 15 years.)

  • Memberi bantuan keselamatan kepada Israel setiap tahun untuk memastikan Israel masih mampu bertahan dalam menghadapi ancaman. (Securing critical security assistance to Israel each year to ensure that Israel remains capable of facing increased threats.)

(*penggunaan ayat-ayat di atas adalah pada pandangan Amerika dan Israel. Contohnya, mereka menggolongkan Hamas sebagai ‘terrorist group'.)

Sokongan padu yang diberikan oleh kuasa asing seperti Amerika banyak membantu kepada pertumbuhan ekonomi Israel. Pembangunan dalam bidang penyelidikan di Israel, membolehkan mereka mengeksport barangan mereka ke merata dunia. Hal ini bukan suatu yang mustahil jika adanya bantuan dari pihak luar. Bagaimana sebuah negara yang dibina di atas negara orang lain boleh membangun dengan cepat? Tidak dinafikan, semangat yang hadir dalam diri mereka, setelah beberapa tahun lamanya hidup dalam buangan, menyebabkan mereka bersikap untuk lebih berusaha demi mendapatkan kehidupan yang sempurna. Hukum alam menyatakan bahawa, siapa yang berusaha dia akan berjaya. Firman Allah SWT,

Yang demikian itu kerana sesungguhnya, Allah tidak akan mengubah suatu nikmat yang telah diberikanNya kepada suatu kaum, hingga kaum itu mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Sungguh, Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui. (Surah Al-Anfal, ayat 53)

Jadi, bagaimana dengan kita? Mereka mengetahui hukum alam tersebut, manakala kita, sebagai umat Islam, tahu tentang firman Allah SWT di atas. Kita tidak mahu untuk terus menyokong barangan dan produk keluaran mereka, dalam masa yang sama kita kekurangan alternatif sebagai pengganti. Mahu tidak mahu, terpaksa juga kita menggunakannya. Apa yang penting adalah, dalam pada kita menggunakan produk mereka, kita berfikir dan berusaha untuk mencipta produk kita sendiri. Walaupun mungkin usaha kita tidak menampakkan hasilnya dalam 2 atau 3 hari yang akan datang, tetapi yang penting usaha telah pun dijalankan. Usaha tangga kejayaan, doa pemangkin pembinaan Islam.

Terdapat juga orang perseorangan yang membantu dalam meningkatkan ekonomi mereka. Bagi individu-individu ini, pelbagai method boleh digunakan bagi tujuan penyaluran ‘sumbangan'. Perkhidmatan oleh pihak bank, membantu kepada kelancaran pengaliran masuk duit ke institusi-institusi mereka; termasuklah institusi keagamaan.


Direct Debit

‘Direct debit'[10] adalah salah satu kemudahan yang disedikan oleh pihak bank kepada pembuka-pembuka akaun untuk tujuan pembayaran. Ia boleh di'set'kan secara mingguan, bulanan mahupun tahunan. Pemegang akaun hanya perlu menentukan jumlah yang mereka kehendaki untuk sesuatu pembayaran, penerima dan tetapkan tarikhnya. Jadi, pada setiap kali tarikh berkenaan, wang yang terdapat di dalam akaun akan terus ditolak dan ‘diberikan' kepada penerima. Melalui cara ini, pelanggan tidak perlu lagi risau untuk berkejar ke sana sini. Ramai yang telah menggunakan kemudahan ini bagi tujuan pembayaran bil sewa rumah mahupun bil-bil bulanan. Perkhidmatan ini juga tidak memerlukan caj perkhidmatan yang tinggi. Jadi, bagi mereka yang hidup dalam kesibukan, perkhidmatan ini adalah salah satu alternatif yang efektif. Penyata bulanan juga akan diberikan kepada pemegang-pemegang akaun, sebagai rujukan, untuk memastikan pergerakan keluar dan masuk duit adalah betul.


Kini, pihak gereja menjadikan perkhidmatan yang mudah ini sebagai salah satu cara untuk mendapat kutipan ‘derma' daripada sesiapa yang berminat untuk menyalurkan wang mereka secara bulanan, mingguan ataupun tahunan kepada mereka[11] [12]. Hasil daripada kutipan ini mereka gunakan sebagai modal bagi tujuan menjalankan kerja-kerja ‘amal' dan ‘dakwah' mereka. Agak sukar untuk sesebuah organisasi bergerak untuk melakukan kerja-kerja mereka tanpa adanya modal dan wang. Sedangkan untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain juga memerlukan kenderaan yang perlu diisi dengan minyak. Contoh aktiviti yang pernah dilakukan oleh mereka adalah bantuan makanan. Pihak yahudi pernah memberi bantuan makanan kepada masyarakat Muslim yang berada di Jaffa, Haifa, and Shfaram (kawasan-kawasan di Timur Jerusalem) sempena perayaan Aidilfitri. Mereka percaya dengan cara tersebut, satu ‘perubahan' dapat dilakukan.

Petikan daripada "Reform Jews Assist Muslims for holiday"[13].

Rabbi Kariv also adds that he believes the fact a Muslim family will receive the packages from religious Jewish families in Israel "will contribute to change the atmosphere in Israel."

Bantuan-bantuan yang dihulurkan oleh individu-individu di'belakang tabir' ini; jika tidak banyak, mungkin, sedikit; membantu kepada perkembangan ekonomi dan ideologi mereka.


Disediakan oleh,
Nur Syamimi Mohamad Napis
Setiausaha Media I iLuvislam.com



[1] http://www.scribd.com/doc/4883595/PANDANGAN-USTAZ-YUSUF-QARDHAWI-TTG-FIQH-SEMASA

[2] http://www.inminds.co.uk/boycott-israel.php

[3]http://www.israel21c.org/bin/en.jsp?enDispWho=Articles^l1141&enPage=BlankPage&enDisplay=view&enDispWhat=object&enVersion=0&enZone=Technology

[4]http://www.israel21c.org/bin/en.jsp?enDispWho=Articles^l1141&enPage=BlankPage&enDisplay=view&enDispWhat=object&enVersion=0&enZone=Technology

[5] http://www.tevapharm.com/worldwide/

[6] Preskripsi (prescription) = sehelai kertas dimana di atasnya tertulis jenis ubatan ataupun rawatan yang perlu diberikan kepada pesakit oleh doktor.

[7] http://www.aipac.org/about_AIPAC/26.asp "...described by The New York Times as "the most important organization affecting America's relationship with Israel.".."

[8] http://www.aipac.org/about_AIPAC/default.asp "For more than half a century, the American Israel Public Affairs Committee has worked to help make Israel more secure by ensuring that American support remains strong."

[9] http://www.aipac.org/about_AIPAC/default.asp

[10] http://hubpages.com/hub/direct_debits_online

[11] http://www.trinityashland.org/fileadmin/news_events/Direct_Deposit_Form.pdf

[12] http://www.wilshirebc.org/stewardship/article77861c1727778.htm

[13] http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3316338,00.html

0 pendapat:

Anti Zionist

I Hate Israel

Zionists in Israel Doing With Severe and extreme violence
Why do we Muslims and Muslimat just let them continue to suffer
Which we love them though God has given this love as our weapon to subvert the Zionist Israel
Not enough just to pray, shout anti Israel boycott their goods and making protest signs protest their atrocities.
We need to unite regardless of status, race, mentality, national and political as well as Muslim and Muslimat Let us together to destroy and overthrow the Jews of Israel continued the beatings our brothers in Palestine
Let not our guard again, it emerged as the Sultan Salahuddin Ayub in Jerusalem.
Remember we have the golden age of Islam were we take the history of the Prophet in all previous wars are the strategy for eliminating the al-Kafirun the plight of Muslims before
Do not just let it alone and wait for God to help us we need to pray, work, effort and puteri. Then we wait for God's blessings on our efforts.

*********************************************************
اللهم أنت ربي لا إله إلا أ نت
خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك
ووعدك ما استطعت
أعوذ بك من شر ما صنعت
أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي
فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت

لا إله إلا الله عدد ماخلق في السماء
لا إله إلا الله عدد ماخلق في الأرض
لا إله إلا الله عدد ما بين ذلك
لا إله إلا الله عدد ماهو خالق

********************************************************

Renungan

Tanpa Kepedihan dan Kesengsaraan Kita Akan Membuang Perkara Yang Indah Dengan Sia-Sia Sahaja Tanpa Memberi Kesan Kepada Iman Kita Renungkanlah ... Ingatilah Nabi Adam a.s Sehingga Nabi Muhammad s.a.w Berjaya Atas Kepedihan dan Kesengsaraan Yang Lebih Hebat Dari Kita ... Maka Itu Kesabaran Sahaja Yang Membentengkan Kita Untuk Kita Tidak Terkeluar Dari Landasan...

Ingatan Kalian dan JiwaIslam

Copyright © 2015 لامن جيوا دان نوراني إسلام | Distributed By Blogger Template | Designed By Blogger Templates
Scroll To Top