Skip to main content

ABC Dan Nama


ABC Dan Nama

"Abang, betul tak adik tulis huruf ini?", pinta seorang adik kecil kepada abangnya. Lelaki itu atau abang kepada budak kecil itu, tidak lain tidak bukan diri saya sendiri.
Tersenyum saya ketika melihat tulisan adik saya yang baru memasuki tadika tahun ini, huruf A dan B ditulis secara senget dan terbalik sedikit. Kelakar melihat tulisan a,b,c nya, tapi saya simpan niat hendak tertawa sebaliknya memuji adik saya.
Abang borek, adik pun rintik, mungkin sesuai saya gunakan disini, apabila suatu masa dahulu saya sendiri melakukan kesilapan itu. Lebih teruk, habis dinding rumah saya conteng dengan huruf A terbalik kerana kemaruk hendak menulis A,B,C. Hasilnya saya dapat 'C' dari ibu ataupun cubit.
Itulah diri kita sewaktu masa dulu, belajar tulis dan baca dari seawal usia dimulakan dengan A,B,C atau alif, ba, ta. Pemahaman kita tentang perkataan dan formula yang susah pada hari ini, tidak mungkin berlaku tanpa mempelajari asas bahasa ini.
Perkataan fatamorgana, implisit, intelegensia dan meritokrasi misalannya, pasti terbelit lidah tatkala hendak menyebutnya apatah lagi mengejanya, tapi kerana kita ada asas ini, tiada masalah bagi kita. Terkadang diri kita tatkala diri ini sudah diremang usia kedewasaan ini terlupa mempraktikan asas a,b,c untuk mencapai motivasi unggul dalam diri kita.
Sebut sahaja A,B,C mungkin ramai diantara kita terfikirkan ABC - Air Batu Campur. Memang enak makanan ini dan memang mudah menyebut huruf ABC itu, tetapi realitinya ada motivasi  disebaliknyai.
Terfikirnya saya akan ungkapan ini, tatkala manusia hari ini tidak menghargai nama mereka sendiri. Nama yang diberi ibu bapa langsung tidak dihargai, sebaliknya dimain-mainkan dan diubah mengikut citarasa sendiri. Mereka inilah golongan yang alpa tentang motivasi a,b,c dalam diri mereka.
Mengikut Islam, nama itu adalah suatu doa. Panggilan yang baik terhadap seseorang itu, apabila diucapkan oleh orang lain terhadap diri kita merupakan suatu doa.
Malahan mengetahui  maksud nama dan pengertian sesuatu nama itu besar manfaatnya. Hal ini demikian kerana nama adalah suatu amanah yang harus dipikul sepanjang hayat kita. Kemana mana kita pergi, baik dan buruk kita dikenali kerana nama kita. Pepatah melayu pernah menyebut harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.
Islam sendiri menitikberatkan perkara ini. Islam menganjurkan para ibu bapa memilih nama yang baik untuk anak mereka. Nama-nama iblis, nama-nama berhala seperti Latta, Uzza dan banyak lagi harus dijauhi kerana akan mempengaruhi keperibadian anak itu apabila dia menigkat dewasa kelak.
Nama itu doa, nama itu amanah kerana ianya merupakan doa dari seorang ibu dan ayah terhadap anaknya untuk membawa nama itu. Misalannya diberikan nama seseorang Abdul Hakim, diharapkan anak itu menjadi bijaksana seperti mana maksud yand dibawa oleh nama itu. Nama itu identiti diri, dan nama itu jugalah motivasi paling bererti untuk diri ini.
Mengetahui maksud sahaja tidak cukup untuk memaksimumkan potensi diri. Ianya harus dilengkapi dengan perasaan bangga dan sayang terhadap nama itu. Perasaan sayang dan bangga membuat seseorang itu memperjuangkan nama dan amanah yang dibawanya.
Pernahkah terfikir di fikiran kita mengapa ada sesetengah orang berusaha menjadi yang pertama untuk mebuat sesuatu perkara agar nama mereka diingati. Misalannya, yang pertama mendaki gunung Everest, yang pertama mencipta telefon, malahan ada golongan yang berbuat demikian dengan cara mencipta rekod dunia.
Rekod dunia Guiness menyaksikan pertambahan nama kesekian tahun diantara mereka yang ingin mencipta rekod baru. Mengapa mereka semua berbuat begitu? Tidak lain tidak bukan niat memperjuangkan nama mereka. Mereka ingin agar nama mereka yang sangat mereka banggakan untuk diingati oleh orang lain dan dikenali oleh orang lain. Relevan sekali sekiranya diketengahkan disini pepatah harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.
Hendak seribu daya, tak hendak seribu cara. Tidak perlu memanjat gunung everesat barulah berasa bangga terhadap nama, tidak perlu mencipta rekod baru dan sebagainya. Cukup sekadar anda berbangga dengan nama anda, itu sudah cukup, dan apabila bermula rasa sayang, bangga, saya pasti rasa untuk melakukan perkara-perkara luarbiasa itu akan terbangkit sendiri.
Setiap nama mempunyai susunan abjadnya yang tersendiri, dan mengetahui atau mencipta makna tersendiri abjad-abjad ini akan memberi erti yang besar buat anda. Situasi ini bukan sahaja akan menjadi suatu doa apabila nama anda diucap, malahan anda akan rasa bersemangat, dan seterusnya bertindak mengikut maksud nama itu.
Itulah rahsia abjad A,B,C, apabila anda bijak menggunakannya. Tidak perlu menukar nama seglamour seperti  Joe, Zack, Adam, Sally dan sebagainya untuk rasa diri anda bersemangat. Nama kampung seperti Joyah juga boleh bertukar menjadi api pembakar semangat kepada tuan diri pemegang amanah nama ini sekiranya dia bijak menggunakan abjad dalam namanya.
Sebelum berkata elok berwaspada, takut takut apa-apa yang dikata menjadi dusta.
Saya ambil nama  Talhah sebagai contoh.
T - Tak mungkin aku kalah
A - Aku pantang menyerah kalah
L - Langkahku sentiasa berwibawa
H - Hariku sentiasa bermakna
A - Anganku kan menjadi kenyataan
H - Hidupku dipenuhi kehebatan
Dengan mempunyai maksud ini misalannya, fikiran Talhah terbayangkan maksud ini setiap kali kawan memanggil namanya, dan merupakan suatu doa dari mereka untuk dirinya. Cubalah bina akronim anda sendiri dan lihat perbezaannya tatkala anda dipanggil.
Berikut adalah ABC yang telah saya sediakan sebagai contoh untuk anda lihat dan sesuaikan dengan nama anda:
A - Allah sentiasa memberikan yang terbaik buatku
B - Baik atau buruk sesuatu itu pasti ada hikmahnya
C - Carilah kebahagiaan hakiki sebelum mati menjemput diri
D - Dunia ini ujian sementara untuk semua
E - Elakkanlah diriku dari kekufuran dan kelalaian
F - Falah(kejayaan) pasti milikku
G - Gagal bukan penghujung buat diriku
H - Hatiku bersih dari dengki dan maksiat
I - Ikhlaslah aku dalam berbuat sesuatu
J - Jalan yang ku pilih ialah jalan yang benar
K - Kerana ALLAH aku hidup dan berjaya
L - Laluan berliku sekalipun akan ku tempuhi
M - Mati itu pasti dan aku tidak takut akannya
N - Nekad aku dalam berbuat sesuatu yang benar
O - Orang yang berilmu dan bertakwa itu kawanku
P - Pandanglah aku kerana kebaikan bukan kerana keburukan
Q - Quran peganganku sepanjang hayat
R - Rapatkanlah diriku dengan tuhanku
S - Sesalnya diriku jikalau aku lalai
T - Tak mungkin aku kalah
U - Untungnya menjadi diriku sendiri
V - Vaksin segala kesusahan ialah sabar
W - Walaupun aku kecil, aku boleh berjaya
Y - Yang memilih untuk berjaya atau gagal ialah aku
Z - Zahirku sentiasa hebat dan bagus
Pokok pangkalnya binalah akronim untuk diri sendiri dari a,b,c  sebagai motivasi untuk diri anda.
Seperti abc yang anda gemari, letakkanlah adunan yang sesuai dan secukupnya supaya akronim yang dibina sesuai dengan anda.
Sekiranya ada mempunyai minat yang mendalam tentang kejuruteraan letakkanlah perasa kejuruteraan kepada abc anda, dengan sirap, kacang jagung secukupnya. Perumpamaannya seperti itu.
Bukankah menyukai sesuaatu pekerjaan itu menguntungkan kita, dan begitulah dengan menyukai nama kita.
Berbanggalah dengannya. Bukan sahaja sebagai amanah terakhir darpada ibu baa panda untuk memperjuangnnya tapi juga sebagai sesuatu milik anda yang harus pegang dan jaga.
Saya pasti anda pernah menonton cerita nujum pak belalang arahan Tan Sri P Ramlee.
Di penghujung cerita, ahli nujum Negara Pasai telah bertanya kepada Pak Belalang beberapa soalan, antaranya "Dimana letaknya kekuatan laksamana Hang Tuah, pada kerisnya atau tenaganya?"
Saya sendiri termangu mangu memikirkannya, dan ternyata jawapn mengejutkan saya sendiri. Jawab Pak Belalang, "Kekuatan Hang Tuah bukan pada kerisnya atau tenaganya, tapi pada huruf ta atau t. Mengapa? Kerana jikalau nama Tuah, huruf t di depannya diganti dengan huruf lain misalanya b, apa yang jadi? Jadilah hang buah, dan sebagainya, maka hilanglah keperkasaanya."
Cukup jelas disini dari filem yang sudah berusia 40 tahun itu, bahawa betapa nama itu memberi erti kepada diri. Banggalah dengan nama anda dan perjuangkanlah nama itu.
Nama itu doa dan senjata kepada diri anda.

Comments

Useful post. We look forward for the next. Thanks.
Very enjoyable post. I like it. Looking for more. Thanks.
Nice work. I appreciate it. Looking for such useful future works. Thanks.
Good post. Keep going and be useful for others. Thanks.
Good job. Wants more relevant post. Thanks.
After many days such article have read and really enjoyed it. Thanks.

Popular posts from this blog

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 )

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 ) Ramai yang tidak tahu akan kesan beriman kepada RukunIman ini,rata-rata umat islam hanya mengetahui akan Rukun Iman serta isinya sahaja. Maka tiada meberi impak pada hati dan rohani kita sebagai umat Islam dan hamba Allah disi akan mengakibat terjejasnya Amal Ma'aruf Nahi Mungkar . Kesan Beriman Kepada Allahswt . 1) Akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban,ikhlas,jujur,merendah diri,benar & mengenepikan masalah peribadi. 2) Menghalang daripada melakukan maksiat dan sebarang keburukkan,sebab segala kegiatan atas aktiviti yang dijalankan akan tunduk dibawah kekekuasaan dan pengaruh iman kepada Allahswt. 3) Menyuluh kita segala liku hidup yang gelap kepada cahaya mendapatkan kekuatan dan perlindungan kepada Allah apabila ditimpa kesusahan.Kerana telah menjadi adat manusia ada masa ia susah ada masa ia senang, oleh itu kepada mereka yang beriman kepada Allah ia akan meminta perlindungan kepada Allah tetapi kepada mereka tang tidak be

Peperangan Uhud

Petunjuk Arah Peta Tentera berkuda musyrikin yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal menyerang dan mencederakan tentera muslimin Kubu pertahanan tentera Islam sebelum peperangan Tentera memanah muslimin menyerang tentera musyrikin di atas bukit 'Ainain Kubu pertahanan tentera Musyrikin sebelum peperangan Pemanah muslimin turun dari tempat pertahanan mereka (Bukit 'Ainain) unutk berdepan dengan orang musyrikin Persiapan Quraisy Untuk Pertempuran Ganas Makkah dibakar bahang api kemarahan terhadap kaum muslimin. Ini adalah ekoran natijah kekalahannya dipertempuran Badar. lanya adalah suatu tragedi kerana kekalahan dan kematian pemuka-pemukanya. Desakan menuntut bela di atas kematian wira-wira Quraisy memuncak, pihak Quraisy melarang sebarang ratapan di atas kematian itu, dan melarang penebusan segera ke atas tawanan perang, supaya tidak dilihat oleh kaum muslimin betapa berdukacitanya mereka dengan peristiwa yang tragedik itu. Selepas peperangaan Badar sel

Ulum Hadis Part 1

Bak kata pepatah sesetengah orang As-Sunnah ,Ulum Hadis serta Ulum Al-Quran memang tidak dapat dipisahkan dari Umat Islam dari sejak zaman Nabi Muhammad.saw dan masuk ke zaman Sahabat masuk pula zaman Tabi’in dan hingga kehari ini . Ia seumpamanya satu rangkaian yang erat dan konsep yang besar dalam kehidupan harian atau rutin yang dilalui oleh Umat Islam . Adakah kita memahami pengertian setiap satu yang berada didalam rangkaian itu.Misalannya As-Sunnah yang selalu kita dengari setiap masa,hari dan tahun didalam mana-mana ceramah mengajak kita mengikuti As-Sunnah Rasulullah . Disini akan di terangkan pengertian As-Sunnah serta bahagiannya . 1) PENGERTIAN : As-Sunnah berdasarkan laman sesawang Wikipedia adalah cara atau kebiasaan dan dengan itu sunnah nabi bererti cara nabi atau apa yang biasa dikenali dengan kebiasaan rasul-rasul (1) . Pada bahasa ( لغة) iaitu dalam Bahasa Arabnya al-Tariqah al-Mu’Tadah ertinya cara / peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali,