Skip to main content

Ulum Hadis Part 2

2 PERBEZAAN ANTARA AL-SUNNAH DAN AL-HADIS.

Didalam As-Sunnah mempunyai satu lagi pengistilahan yang lain ini merujuk kepada istilah atau pun satu kata Al-Hadith ( Ulum Al-Hadith ) . Antara As-Sunnah dan Al-Hadith mempunyai perbezaannya . Pengertian perbezaan menurut kamus DBP adalah keadaan atau sifat berbeza. (4) Dalam konteks ini akan di berikan secara grafik akan perbezaan antara As-Sunnah dan juga Al-Hadith . Perbezaan ini dapat dilihat melalui dalam konsep makna , menerusi pendapat atau ijtimak para ulama’-ulama’ Hadis , Ussul,Fiqh.

** DBP : Dewan Bahasa & Pustaka

2.1 PERBEZAAN AS-SUNNAH DAN AL-HADITH BERDASARKAN MAKNA.

AS-SUNNAH

AL-HADITH

Menurut Lughah ( bahasa ) adalah ath -thariqah yang bererti perkaedahan , kebiasaan , perjalanan hidup atau perilaku baik yang terpuji atau yang tercela dan juga perjalanan hidup dan perilaku(1) . Kesimpulannya gaya hidup dan perangai seseorang manusia .

Mengikut Syara’ adalah sesuatu yang terbit daripada Baginda Nabi Muhammad.saw selain dari Al-Quran , sama ada perkataan , perbuatannya mahupun dari aspek pengakuannya(9) selain itu ini boleh dilihat melalui sesuatu yang diriwayatkan oleh beliau yang merupakan perkataan,perbuatan,ketetapan , peribadi akhlak, perilaku baik sebelum dan selepas beliau dilantik secara rasmi sebagai Rasulullah oleh Allah.swt. (1)

Menurut Lughah ( bahasa) sabda, perbuatan atau kelakuan (sifat) Nabi Muhammad SAW yg di riwayatkan oleh para sahabatnya utk menjelaskan sesuatu hukum dalam agama Islam(4) dan menurut sumber lain ia mengatakan seperti berikut :

1) baharu ,

2) perkhabaran,

3) yang dekat atau belum lama.(10)

Menurut Istilah bedasarkan 3 golongan ulama’- ( Hadith,Ussul,Feqah) yang telah dirumuskan sendiri oleh saya adalah sesuatu yang menjadi ikutan bagi umatnya dari sudut aspek peribadinya , riwayat perjalanan , akhlak , keutamaannya,tutur katanya,perbuatannya yang sama ada dapat mengujudkan perkara itu berhukum atau tidak , pengatur undang-undang yang meletakkan atau menciptakan dasar-dasar ijtihad bagi para mujtahid sesudahnya , penerangan sistem perlembagaan hidup, serta unsur *QFTnya sebagai yang bersangkutan dengan perkara penetapan hukum , dan yang terakhirnya peribadi Rasulullah.saw yang *QFTnya menunjukkan kepada suatu hukum syara’ hukum yang mengenai para mukalaff dan perbuatannya dari segi wajib,haram,harus,makruh dan sunat.(10) Hadis diiktiraf setelah Nabi Muhammad.saw dilantik oleh Allah.swt sebagai RasulullahNya .Hadis dicatatkan sebagai rujukkan sendiri pada Zaman Rasulullah.saw.

*QFT ( Qawli, Fi’ili,Taqrir)

2.2 PERBEZAAN AS-SUNNAH DAN AL-HADITH BERDASARKAN SIFAT.

AS-SUNNAH

AL-HADITH

v ‘Amaliyah Mutawwatir ini dapat di lihat melalui Amalan solat fardhu yang dipindahkan atau dengan mengajar kita mengenai rukun solat dari segi :

1) Fi’ili ( perbuatannya )

2) Qawli ( lafaz )

3) Qalbi ( hati ) (12)

v Sifat berlawanan bid’ah - (satu perkara yang tiada diperintahkan oleh Allah serta Rasulullah seperti adat yang menyongsang dari hukum-hukum Islam yang boleh mengakibatkan terbatal iman dan aqidah umat Islam contonhya : didalam solat bertakbiratul Ihram dengan suara yang nyaring hingga menganganggu orang lain bersolat.(11))

v Perilaku, perjalanan hidup yang berakhlak , dan pengucapan Nabi yang kita ikuti akan dapat pahala .

v Segala pristiwa yang disandarkan kepada Rasulullah walaupun ia hanya berlaku hanya sekali sahaja dalam sepanjang hayat beliau dan walaupun ia hanya diriwayatkan oleh seseorang sahaja (12)

Contohnya :

Rasulullah menegur akan sahabatnya jika mereka ada melakukan sesuatu kesilapan maka para sahabat akan meriwayatkan peristiwa tersebut .

v Sifatnya berlawanan adalah qadim (lebih dahulu drpd segala yg ada)

v Hasil periwayatan yang didapati dari sifat nabi Muhammad yang telah dibukukan di catatkan di panggil Hadith jika kita mengikutu akan Hadith ini diberi ganjaran pahala.

2.3 PERBEZAAN AS-SUNNAH DAN AL-HADITH BERDASARKAN AHLI HADIS.

AS-SUNNAH

AL-HADITH

  1. As-sunnah ini lebih khusus kerana as- Sunnah ini hanya melibatkan akan perkara perbuatan dan juga tingkah laku Rasulullah.saw sahaja dan ini tidak termasuk akan pengucapan beliau .
  2. As-Sunnah tidak terhad kepada pengucapan Rasulullah sahaja malahan ia meliputi perbuatan , pengakuan , akhlak dan sifat-sifat peribadi Rasulullah.saw . Sunnah ini meliputi akan amalan yang dilakukan oleh para Sahabat dan Tabi’in , sama ada asalnya terdapat dalam al-Quran atau diambil daripada Rasulullah.saw atau tidak terdapat asalnya .
  3. Contohnya :

· Melalui Qawliyyah( mengandungi nasihat) ini dapat dilihat dalam sabdanya :

إنما الاعمال بالنيات

Terjemahannya : Sesungguhnya segala amalan itu dikira berdasarkan niat.

· Melalui Fi’li (Nabi melaksanakan Solat dan Sahabat memperhatikan solat Nabi) ini dapat dilihat melalui sabdanya :

  1. Al Hadith pula ianya lebih kepada bersifat umum sahaja bagi sesuatu perkara .Ini kerana ianya merangkumi semua perkara yang diriwayatkan oleh para Sahabat
  2. Segala apa jua yang diriwayatkan daripada Rasulullah terlebih dahulu sama ada ia berbentuk perbuatan , percakapan,kelakuan ikrar atau penerangan tentang sifat fizikal Rasulullah dan merangkumi apa yang disandarkan kepada sahabat dan Tabi’in .
  3. Ia di ta’rifkan sebagai apa apa sahaja yang disandarkan kepada Rasulullah sahaja sama ada yang berbentuk ucapan , perbuatan , sifat dan pengakuan sama ada sebelum Rasulullah di lantik secara rasmi oleh Allahswt sebagai Rasulullah.
  4. Justeru itu hadis itu islah segala yang ada kaitannya dengan Rasulullahsaw dari semua aspek dan konteks. (14)
  5. Contohnya :

Hadith yang berikut :

Dari Jabir bin ‘Abd Allah meriwayatkan Rasulullah bersabda :

Sambungan…

…sambungan

AS-SUNNAH

AL-HADITH

صلوا كما رأيتمونى أصلى

Terjemahannya :

Solat (sembahyanglah) kamu sebagaimana kamu melihat aku solat .

Isi 1-3 (13)

اذه حدث الرجل الحديث ثم التفت فهي أمانة

Terjemahannya :

Apabila seseorang menceritakan sesuatu percakapan (rahsia) kemudian dia pergi , maka percakapan itu adalah satu amanah.

Melalui Firman Allah.swt

وهل أتك حديث موسى (9)

سورة طه اية 9

Terjemahannya :

Dan sudahkah sampai kepada ( Wahai Muhammad ) perihal Nabi Musa? (15)

Comments

Popular posts from this blog

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 )

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 ) Ramai yang tidak tahu akan kesan beriman kepada RukunIman ini,rata-rata umat islam hanya mengetahui akan Rukun Iman serta isinya sahaja. Maka tiada meberi impak pada hati dan rohani kita sebagai umat Islam dan hamba Allah disi akan mengakibat terjejasnya Amal Ma'aruf Nahi Mungkar . Kesan Beriman Kepada Allahswt . 1) Akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban,ikhlas,jujur,merendah diri,benar & mengenepikan masalah peribadi. 2) Menghalang daripada melakukan maksiat dan sebarang keburukkan,sebab segala kegiatan atas aktiviti yang dijalankan akan tunduk dibawah kekekuasaan dan pengaruh iman kepada Allahswt. 3) Menyuluh kita segala liku hidup yang gelap kepada cahaya mendapatkan kekuatan dan perlindungan kepada Allah apabila ditimpa kesusahan.Kerana telah menjadi adat manusia ada masa ia susah ada masa ia senang, oleh itu kepada mereka yang beriman kepada Allah ia akan meminta perlindungan kepada Allah tetapi kepada mereka tang tidak be

Ulum Hadis Part 1

Bak kata pepatah sesetengah orang As-Sunnah ,Ulum Hadis serta Ulum Al-Quran memang tidak dapat dipisahkan dari Umat Islam dari sejak zaman Nabi Muhammad.saw dan masuk ke zaman Sahabat masuk pula zaman Tabi’in dan hingga kehari ini . Ia seumpamanya satu rangkaian yang erat dan konsep yang besar dalam kehidupan harian atau rutin yang dilalui oleh Umat Islam . Adakah kita memahami pengertian setiap satu yang berada didalam rangkaian itu.Misalannya As-Sunnah yang selalu kita dengari setiap masa,hari dan tahun didalam mana-mana ceramah mengajak kita mengikuti As-Sunnah Rasulullah . Disini akan di terangkan pengertian As-Sunnah serta bahagiannya . 1) PENGERTIAN : As-Sunnah berdasarkan laman sesawang Wikipedia adalah cara atau kebiasaan dan dengan itu sunnah nabi bererti cara nabi atau apa yang biasa dikenali dengan kebiasaan rasul-rasul (1) . Pada bahasa ( لغة) iaitu dalam Bahasa Arabnya al-Tariqah al-Mu’Tadah ertinya cara / peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali,

Peperangan Uhud

Petunjuk Arah Peta Tentera berkuda musyrikin yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal menyerang dan mencederakan tentera muslimin Kubu pertahanan tentera Islam sebelum peperangan Tentera memanah muslimin menyerang tentera musyrikin di atas bukit 'Ainain Kubu pertahanan tentera Musyrikin sebelum peperangan Pemanah muslimin turun dari tempat pertahanan mereka (Bukit 'Ainain) unutk berdepan dengan orang musyrikin Persiapan Quraisy Untuk Pertempuran Ganas Makkah dibakar bahang api kemarahan terhadap kaum muslimin. Ini adalah ekoran natijah kekalahannya dipertempuran Badar. lanya adalah suatu tragedi kerana kekalahan dan kematian pemuka-pemukanya. Desakan menuntut bela di atas kematian wira-wira Quraisy memuncak, pihak Quraisy melarang sebarang ratapan di atas kematian itu, dan melarang penebusan segera ke atas tawanan perang, supaya tidak dilihat oleh kaum muslimin betapa berdukacitanya mereka dengan peristiwa yang tragedik itu. Selepas peperangaan Badar sel