2 PERBEZAAN ANTARA AL-SUNNAH DAN AL-HADIS.
Didalam As-Sunnah mempunyai satu lagi pengistilahan yang lain ini merujuk kepada istilah atau pun satu kata Al-Hadith ( Ulum Al-Hadith ) . Antara As-Sunnah dan Al-Hadith mempunyai perbezaannya . Pengertian perbezaan menurut kamus DBP adalah keadaan atau sifat berbeza. (4) Dalam konteks ini akan di berikan secara grafik akan perbezaan antara As-Sunnah dan juga Al-Hadith . Perbezaan ini dapat dilihat melalui dalam konsep makna , menerusi pendapat atau ijtimak para ulama’-ulama’ Hadis , Ussul,Fiqh.
** DBP : Dewan Bahasa & Pustaka
2.1 PERBEZAAN AS-SUNNAH DAN AL-HADITH BERDASARKAN MAKNA.
AS-SUNNAH | AL-HADITH |
Menurut Lughah ( bahasa ) adalah ath -thariqah yang bererti perkaedahan , kebiasaan , perjalanan hidup atau perilaku baik yang terpuji atau yang tercela dan juga perjalanan hidup dan perilaku(1) . Kesimpulannya gaya hidup dan perangai seseorang manusia . Mengikut Syara’ adalah sesuatu yang terbit daripada Baginda Nabi Muhammad.saw selain dari Al-Quran , sama ada perkataan , perbuatannya mahupun dari aspek pengakuannya(9) selain itu ini boleh dilihat melalui sesuatu yang diriwayatkan oleh beliau yang merupakan perkataan,perbuatan,ketetapan , peribadi akhlak, perilaku baik sebelum dan selepas beliau dilantik secara rasmi sebagai Rasulullah oleh Allah.swt. (1) | Menurut Lughah ( bahasa) sabda, perbuatan atau kelakuan (sifat) Nabi Muhammad SAW yg di riwayatkan oleh para sahabatnya utk menjelaskan sesuatu hukum dalam agama Islam(4) dan menurut sumber lain ia mengatakan seperti berikut : 1) baharu , 2) perkhabaran, 3) yang dekat atau belum lama.(10) Menurut Istilah bedasarkan 3 golongan ulama’- ( Hadith,Ussul,Feqah) yang telah dirumuskan sendiri oleh saya adalah sesuatu yang menjadi ikutan bagi umatnya dari sudut aspek peribadinya , riwayat perjalanan , akhlak , keutamaannya,tutur katanya,perbuatannya yang sama ada dapat mengujudkan perkara itu berhukum atau tidak , pengatur undang-undang yang meletakkan atau menciptakan dasar-dasar ijtihad bagi para mujtahid sesudahnya , penerangan sistem perlembagaan hidup, serta unsur *QFTnya sebagai yang bersangkutan dengan perkara penetapan hukum , dan yang terakhirnya peribadi Rasulullah.saw yang *QFTnya menunjukkan kepada suatu hukum syara’ hukum yang mengenai para mukalaff dan perbuatannya dari segi wajib,haram,harus,makruh dan sunat.(10) Hadis diiktiraf setelah Nabi Muhammad.saw dilantik oleh Allah.swt sebagai RasulullahNya .Hadis dicatatkan sebagai rujukkan sendiri pada Zaman Rasulullah.saw. |
*QFT ( Qawli, Fi’ili,Taqrir)
2.2 PERBEZAAN AS-SUNNAH DAN AL-HADITH BERDASARKAN SIFAT.
AS-SUNNAH | AL-HADITH |
v ‘Amaliyah Mutawwatir ini dapat di lihat melalui Amalan solat fardhu yang dipindahkan atau dengan mengajar kita mengenai rukun solat dari segi : 1) Fi’ili ( perbuatannya ) 2) Qawli ( lafaz ) 3) Qalbi ( hati ) (12) v Sifat berlawanan bid’ah - (satu perkara yang tiada diperintahkan oleh Allah serta Rasulullah seperti adat yang menyongsang dari hukum-hukum Islam yang boleh mengakibatkan terbatal iman dan aqidah umat Islam contonhya : didalam solat bertakbiratul Ihram dengan suara yang nyaring hingga menganganggu orang lain bersolat.(11)) v Perilaku, perjalanan hidup yang berakhlak , dan pengucapan Nabi yang kita ikuti akan dapat pahala . | v Segala pristiwa yang disandarkan kepada Rasulullah walaupun ia hanya berlaku hanya sekali sahaja dalam sepanjang hayat beliau dan walaupun ia hanya diriwayatkan oleh seseorang sahaja (12) Contohnya : Rasulullah menegur akan sahabatnya jika mereka ada melakukan sesuatu kesilapan maka para sahabat akan meriwayatkan peristiwa tersebut . v Sifatnya berlawanan adalah qadim (lebih dahulu drpd segala yg ada) v Hasil periwayatan yang didapati dari sifat nabi Muhammad yang telah dibukukan di catatkan di panggil Hadith jika kita mengikutu akan Hadith ini diberi ganjaran pahala. |
2.3 PERBEZAAN AS-SUNNAH DAN AL-HADITH BERDASARKAN AHLI HADIS.
AS-SUNNAH | AL-HADITH |
· Melalui Qawliyyah( mengandungi nasihat) ini dapat dilihat dalam sabdanya : إنما الاعمال بالنيات Terjemahannya : Sesungguhnya segala amalan itu dikira berdasarkan niat. · Melalui Fi’li (Nabi melaksanakan Solat dan Sahabat memperhatikan solat Nabi) ini dapat dilihat melalui sabdanya : |
Hadith yang berikut : Dari Jabir bin ‘Abd Allah meriwayatkan Rasulullah bersabda : |
Sambungan…
…sambungan | AL-HADITH | ||
صلوا كما رأيتمونى أصلى Terjemahannya : Solat (sembahyanglah) kamu sebagaimana kamu melihat aku solat . Isi 1-3 (13) | اذه حدث الرجل الحديث ثم التفت فهي أمانة Terjemahannya : Apabila seseorang menceritakan sesuatu percakapan (rahsia) kemudian dia pergi , maka percakapan itu adalah satu amanah. Melalui Firman Allah.swt وهل أتك حديث موسى (9) سورة طه اية 9 Terjemahannya : Dan sudahkah sampai kepada ( Wahai Muhammad ) perihal Nabi Musa? (15) |
Comments