al-Quran

Listen to Quran

Saturday, September 19, 2009

Luahan Hati Ramadhan

Ramadhan Berlalu Hadirnya Syawal ....




Tahun 1430h Ramadhan ini mengajar aku erti tentang kehidupan yang dimana aku tidak boleh bersahur dengan memakan nasi dan berlauk pada jam anggaran 4.30pagi hingga 5.30pagi . Setelah menjelang jam 8.00pagi perut aku merasa perit serta pening kepala rasa mual dan pelbagai lagi yang aku rasa tidak selesa. Hairan aku tetapi jika aku sekadar mengambil susu , kurma , air suam sahaja aku tidak merasakan apa yang aku rasa selama ini setelah hujung Ramadhan aku dapat formula untuk selesakan diri aku. Ketika berbuka puasa aku makan seperti biasa nasi dan lauk dan jam 10.30malam pula aku mesti ulang makan . Dan jam 12.00tengahmalam aku tidur dan jam 4.30pagi hingga 5.30pagi aku sekadar makan kurma dan juga minum susu serta air suam sahaja .

Mak aku suruh aku ketika berbuka mestilah minum susu dan air suam dahulu sebelum aku makan benda lain . Apa hikmah disebalik kejadian itu aku tidak pasti setelah aku telitikan bahawa ada hikmahnya Allahswt meminta aku merasa keperitan orang yang kehidupannya amat susah dan rumit untuk menikmati rezeki Allahswt. Pada Ramadhan ini pula aku kena demam dalam ketika uzur nasiblah ketika itu musim cuti sekolah . Pelik pada Ramadghan ini pelbagai ujian yang Allah berikan pada aku .

Entahlah aku merasakan amat takut sekali akan kebesaran Allahswt yang menciptakan aku. Ini baru sahaja ujian ketika Ramadhan aku tidak mampu hadapi tetapi ada kemanisan disebalik ujian itu yang aku tidak dapatkan di bulan-bulan lain termasuk Syawal . Nikmat Iman ini dapat dirasaikan ketika Ramadhan ini yang penuh Mubarak dan Karim.

Syawal hadir sebagai hadiah Allah kepada Hambanya kerana dapat melaksanakan apa sahaja tuntutannya di dalam Ramadhan ini. Ini baru sahaja ganjaran yang sedikit Allahswt berikan didunia iaitu Syawal belum lagi ganjaran yang besar di Akhirat kelak betapa besar dan nikmatnya yang tidak terhingga . Jika kita mendapat buku amalan kita disebelah kanan jika sebaliknya kita dapat buku amalan disebelah kiri azabnya amatlah seksa dan perit yang tidak terhingga.

Disini aku dapat pelajari 2perkara iaitu :

1) azab ketika perut aku pedih dan badan aku tidak selesa ketika disiang hari , pada aqalku terfikir agaknya beginilah ketika aku berada dineraka ini baru sikit sahaja.
2) Nikmat ketika berbuka puasa aku dapat juga selesakan diri aku dengan pelbagai juadah agak jika disyurga agaknya aku dapat lagi selesa sangat.

Alhamdulillah Ramadhan 1430H ini kita dirahmatkan oleh Allahswt dengan hujan yang berselang seli panas . Ketika malam Allah turunkan hujan untuk menyejukkan bumi dan ketika siang diberikan panas untuk memananaskan bumi , disini kita boleh namapa betapa Penyayang dan Pengasih Allah kepada kita hambanya. Suhu bumi menjadi stabil ketika itu membolehkan badan kita dapat menyesuaikan diri dengan keadaan kita berpuasa.

Ingatlah kalian bahawa Allah itu amat sayangkan kita.Kita sahaja hambanya bongkak , takbur dan kufur lupa akan nikmat yang Allah telah berikan kepada kita . Ingat jika Allahswt ingin menarik balik apa yang diberikannya selama sekejap sahaja ia akan lesap walhal kita ingin menerima nikmatnya amatlah senang tetapi .... renungkanlah....



0 pendapat:

Anti Zionist

I Hate Israel

Zionists in Israel Doing With Severe and extreme violence
Why do we Muslims and Muslimat just let them continue to suffer
Which we love them though God has given this love as our weapon to subvert the Zionist Israel
Not enough just to pray, shout anti Israel boycott their goods and making protest signs protest their atrocities.
We need to unite regardless of status, race, mentality, national and political as well as Muslim and Muslimat Let us together to destroy and overthrow the Jews of Israel continued the beatings our brothers in Palestine
Let not our guard again, it emerged as the Sultan Salahuddin Ayub in Jerusalem.
Remember we have the golden age of Islam were we take the history of the Prophet in all previous wars are the strategy for eliminating the al-Kafirun the plight of Muslims before
Do not just let it alone and wait for God to help us we need to pray, work, effort and puteri. Then we wait for God's blessings on our efforts.

*********************************************************
اللهم أنت ربي لا إله إلا أ نت
خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك
ووعدك ما استطعت
أعوذ بك من شر ما صنعت
أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي
فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت

لا إله إلا الله عدد ماخلق في السماء
لا إله إلا الله عدد ماخلق في الأرض
لا إله إلا الله عدد ما بين ذلك
لا إله إلا الله عدد ماهو خالق

********************************************************

Renungan

Tanpa Kepedihan dan Kesengsaraan Kita Akan Membuang Perkara Yang Indah Dengan Sia-Sia Sahaja Tanpa Memberi Kesan Kepada Iman Kita Renungkanlah ... Ingatilah Nabi Adam a.s Sehingga Nabi Muhammad s.a.w Berjaya Atas Kepedihan dan Kesengsaraan Yang Lebih Hebat Dari Kita ... Maka Itu Kesabaran Sahaja Yang Membentengkan Kita Untuk Kita Tidak Terkeluar Dari Landasan...

Ingatan Kalian dan JiwaIslam

Copyright © 2015 لامن جيوا دان نوراني إسلام | Distributed By Blogger Template | Designed By Blogger Templates
Scroll To Top