Skip to main content

Iman

Iman




1) PENGERTIAN IMAN & BAHAGIANNYA.

Pengertian Iman adalah didefinisikan berdasarkan dua perkara dari segi لغة ( bahasa ) dan juga dari segi شرع ( syara’) :
Iman adalah diambil dari kata kerja اَمَنَّ dan يُوءْمِنُ yang membawa pengertian kepada percaya ataupun membenarkan . Ini dari sudut لغة ( bahasa ) dari sudut شرع ( syara’) pula ia membawa pengertian yang khusus kepada I’tiqad atau kepada bahasa Tauhidnya adalah seperti dibawah ini :

“Iman adalah satu perkara yang membenarkan serta menyakini dengan hati,menyatakan dengan lisan (lidah), dan melakukan amalan dengan anggota badan.” Maka syarat sah bagi iman adalah memenuhi tiga perkara yang tersebut. Terbatal iman jika kita hanya :

1) Beramal tetapi kita tidak menyakini dengan hati .
2) Menyakini dengan hati tetapi tidak beramal.
3) Menyakini dengan hati , beramal dengan anggota badan tetapi tidak melafazkan dengan lidah.
Maka itu iman terbentuk dari tiga aspek yang utama . Iman bak mutiara yang amat bernilai dan kenikmatan iman itu tidak dapat dirasai dengan apa-apa perkara yang kita nampak dengan secara zahirnya.
Iman ini menyakini bahawa Allahs.w.t itu tunggal serta esa dan juga menyakini bahawa Nabi Muhammads.a.w itu adalah hanya Rasulullah (pesuruh atau utusan Allah). Di dalam Al-Quran telah termaktub ada menyatakan perihal iman ini Firman Allahs.w.t:

إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ ثُمَّ لَمۡ يَرۡتَابُواْ وَجَـٰهَدُواْ بِأَمۡوَٲلِهِمۡ وَأَنفُسِهِمۡ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلصَّـٰدِقُونَ (١٥)

سُوۡرَةُ الحُجرَات:15

Terjemahannya :

“Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya).”

Didalam Hadith pun ada menyatakan perihal iman sabda Rasulullah :

لَيْسَ اَلايمانُ بِالتَّمَنِّى وَلا بِاالتَّحَلِّى وَلَكِنْ مَا وَقَّرَ فِى القَلْبِى وَصَدَقُهُ اَلْعَمَلُ
ريوة الترمذي
Terjemahannya :

“Iman itu bukanlah dengan cita-cita dan perhiasan, tetapi ianya apa yang tersemai di dalam hati dan dibuktikan dengan perbuatan.”

Sedikit huraian ringkas syarat sah Iman adalah seperti berikut :

1) Menyakini dan membenarkan didalam hati dengan cara beriktikad serta niat yang ikhlas dan kukuh kepada Kalimah Syahadah dan perlulah kita beriman kepada 6 Rukun Iman itu,selain itu hendaklah kita menrapkan kecintaan kepada Allah serta Rasulullah yang telah diutuskan kepada kita . Selain itu menerapkan akan cabang-cabang iman yang mempunyai 60 cabang atau 70 cabang iman . ( contohnya : bertaqwa,bertawaqal,malu,sabar,tawadhu’ dan taat)
2) Beramal dengan anggota badan adalah meliput akan 3 perkara utama adalah sperti berikut :
a) Material seperti mengeluarkan zakat dan bersedekah .
b) Nafsu dari aspek mengelakkan diri melakukan larangannya sperti zina dan melaksanakan segala perintahnya iaitu solat dan lain-lain.
c) Hal yang umum seperti menjaga silaturrahim antara muslim dan menjaga kedamaian antara muslim dan kafir.
3) Perbuatan Lisan adalah pengucapan dan pembaharuan kalimah syahadah yang kita boleh dapati dalam Tahiyat Awal dan Akhir dalam solat fardhu dan sunat . Selain itu pengucapan zikirullah,tasbih,tahmid,istighafar serta berdoa dan membaca kalimah-kalimah suci ayat al-Quran al-Karim .


Iman juga mempunyai bahagian-bahagian yang dibahagikan kepada lima (5) bahagian tertentu ia meliputi keseluruhan aspek yang perlu kita kecapi dalam iman . Berikut adalah bahagian-bahagian iman yang kita perlu ketahui .

1) Iman Taqlid ( ايمان تقلد )
2) Iman Ilmu ( ايمان علم )
3) Iman Ayyan ( ايمان اين )
4) Iman Haq ( ايمان حق )
5) Iman Hakikat ( ايمان حقيكة )

Setiap bahagian iman ini mempunyai pengertian dan unjuran tetentu untuk kita kecapi akan seluruh bahagian iman ini . Ia meliputi Iman dan Ibadah serta Akhlak yang telah digariskan oleh Allahs.w.t . Iman adalah pembentuk kepada Ad-Deen (عد ين) seorang muslimah . Bahagian iman inilah penghias aqidah kita sebagai muslim ataupun muslimah dan terus meletakkan kita sebagai mukmin mahupun mukminah .

Glosari :

 Muslim/ Muslimah : Orang yang beragama Islam sahaja .
 Mukmin/ Mukminah : Orang yang beragama Islam dan beriman .


Isi-isi bahagian iman :

1) Iman Taqlid adalah iman yang ikutan-ikutan sahaja hanya mengikut pendapat orang lain kekadang ia mengikut dengan semborono sahaja tanpa mengetahui dengan apa-apa. Iman ditahap ini mudah mengikut arus nafsu. Contohnya : Ia akan bermusim jika musim itu penuh dengan aktiviti yang lalai kepada Allahswt maka ia akan lalai dan jika musim mengingati Allahs.w.t maka ianya akan akan mengingati Allahs.w.t .

2) Iman Ilmu ialah beriman kerana berilmu semata-mata sahaja dan ia kebanyakkan berdasarkan fikiran dan ideologi tetapi ianya tidak terletak dihati . Iman ini hanya bertunjangkan kepada bahan ilmiah sahaja tetapi tidak kepada hatinya . Contoh : Ingatan kepada kepada Allahs.w.t hanya sekali-sekala atau dalam keadaan terpaksa sahaja .

3) Iman Ayyan pula iman yang benar-benar terletak didalam hati dan ianya dimiliki oleh orang yang soleh atau solehah. Iman ini diperolehi dengan mempunyai ilmu dan melaksanakan dengan ibadah-ibadah dan mengelakkan diri dari melakukan maksiat atau perkara-perkara yang ditegah oleh Allahs.w.t. Contoh : apabila ia terbuat dosa besar mahupun kecil ia terasa seperti gunung besar ingin menghempap dirinya.

4) Iman Haq iman yang sebenar yang terlepas dari nafsu syaitan iman ini diliki oleh golongan muqarabin iaitu orang yang hampir dengan Allahs.w.t .Iman di bahagian ini adalah golongan ini jika disebutkan kalimah Allah hatinya rasa gerun dan taqwa kepada Allah dan bila disebutkan kalimah Muhammad hatinya akan rasa tenang dan lantas akan menyayangi baginda kerana Allahs.w.t.

5) Iman Hakikat iman yang pada peringkat tertinggi yang boleh dicapai oleh manusia ia bersifat hidup semata-semata hanya untuk untuk Allah serta Rasulullah serta Akhirat seperti sahabat nabi. Iman ini akan dinikmati setelah manusia dapat melepasi akan iman ilmu,ayyan dan hak . Iman ini akan merasai cinta dan rindu kepada Allah dan Rasul sahaja dari yang lain, segala penghidupan dan rutin hariannya akan diserahkan kepada Allahs.w.t. Contoh : Umar al-Khatab sanggup mengorbankan segala jiwa raganya kerana Islam ini termasuk juga dengan harta benda dan juga nyawanya .

Comments

Popular posts from this blog

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 )

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 ) Ramai yang tidak tahu akan kesan beriman kepada RukunIman ini,rata-rata umat islam hanya mengetahui akan Rukun Iman serta isinya sahaja. Maka tiada meberi impak pada hati dan rohani kita sebagai umat Islam dan hamba Allah disi akan mengakibat terjejasnya Amal Ma'aruf Nahi Mungkar . Kesan Beriman Kepada Allahswt . 1) Akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban,ikhlas,jujur,merendah diri,benar & mengenepikan masalah peribadi. 2) Menghalang daripada melakukan maksiat dan sebarang keburukkan,sebab segala kegiatan atas aktiviti yang dijalankan akan tunduk dibawah kekekuasaan dan pengaruh iman kepada Allahswt. 3) Menyuluh kita segala liku hidup yang gelap kepada cahaya mendapatkan kekuatan dan perlindungan kepada Allah apabila ditimpa kesusahan.Kerana telah menjadi adat manusia ada masa ia susah ada masa ia senang, oleh itu kepada mereka yang beriman kepada Allah ia akan meminta perlindungan kepada Allah tetapi kepada mereka tang tidak be

Peperangan Uhud

Petunjuk Arah Peta Tentera berkuda musyrikin yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal menyerang dan mencederakan tentera muslimin Kubu pertahanan tentera Islam sebelum peperangan Tentera memanah muslimin menyerang tentera musyrikin di atas bukit 'Ainain Kubu pertahanan tentera Musyrikin sebelum peperangan Pemanah muslimin turun dari tempat pertahanan mereka (Bukit 'Ainain) unutk berdepan dengan orang musyrikin Persiapan Quraisy Untuk Pertempuran Ganas Makkah dibakar bahang api kemarahan terhadap kaum muslimin. Ini adalah ekoran natijah kekalahannya dipertempuran Badar. lanya adalah suatu tragedi kerana kekalahan dan kematian pemuka-pemukanya. Desakan menuntut bela di atas kematian wira-wira Quraisy memuncak, pihak Quraisy melarang sebarang ratapan di atas kematian itu, dan melarang penebusan segera ke atas tawanan perang, supaya tidak dilihat oleh kaum muslimin betapa berdukacitanya mereka dengan peristiwa yang tragedik itu. Selepas peperangaan Badar sel

Ulum Hadis Part 1

Bak kata pepatah sesetengah orang As-Sunnah ,Ulum Hadis serta Ulum Al-Quran memang tidak dapat dipisahkan dari Umat Islam dari sejak zaman Nabi Muhammad.saw dan masuk ke zaman Sahabat masuk pula zaman Tabi’in dan hingga kehari ini . Ia seumpamanya satu rangkaian yang erat dan konsep yang besar dalam kehidupan harian atau rutin yang dilalui oleh Umat Islam . Adakah kita memahami pengertian setiap satu yang berada didalam rangkaian itu.Misalannya As-Sunnah yang selalu kita dengari setiap masa,hari dan tahun didalam mana-mana ceramah mengajak kita mengikuti As-Sunnah Rasulullah . Disini akan di terangkan pengertian As-Sunnah serta bahagiannya . 1) PENGERTIAN : As-Sunnah berdasarkan laman sesawang Wikipedia adalah cara atau kebiasaan dan dengan itu sunnah nabi bererti cara nabi atau apa yang biasa dikenali dengan kebiasaan rasul-rasul (1) . Pada bahasa ( لغة) iaitu dalam Bahasa Arabnya al-Tariqah al-Mu’Tadah ertinya cara / peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali,