Skip to main content

Jangan Berumah Di Tepi Pantai

Jangan Berumah Di Tepi Pantai




“Apa pandangan anakda berkenaan isu Kartika yang disangkal oleh Sisters In Islam (SIS)? Terhadap hukuman yang dikenakan” Tanya bonda kepada penulis.

Penulis diajukan soalan panas, sepanas isu yang sedang rancak diperkatakan tentang relevan penubuhan badan bukan kerajaan (NGO) itu dalam mempertahankan hak asasi wanita Islam di negara.

Penulis menyemak kembali isu ini selepas terngandah dari lamunan pada tragedi gempa bumi yang menyayat hati melanda daerah Sumatera. Isu yang diketengahkan oleh Sisters In Islam bukan perkara baru, dan banyak lagi isu-isu panas yang telah disengajakan menepuk air di dulang menaikkan api amarah golongan sarjana Islam yang masih mempertahankan syari-‘at yang telah diwartakan dalam Islam.

Rasa tidak puas hati mereka disuarakan secara terbuka. Mereka lupa tindakkan dangkal itu bakal menimbulkan keresahan di kalangan umat Islam, tidak mustahil akan menyebabkan berlakunya perpecahan. Inilah dikatakan Islam liberal.

Kadang-kadang penulis lihat kita seolah-olah memisahkan sesetengah perkara dari Islam dan menilai sesuatu perkara bukan menurut perspektif Islam. Mungkin mereka bercakap tentang Islam, namun tiada satu pun hujah mereka yang dikaitkan dengan sumber Islam, hanya berpuas hati pada dalil sahih, tapi tidak pernah memahami di sebalik kesahihan dalil tersebut dari sisi perbahasan ulama’ mengenainya.

Kita mungkin hebat dari segi fikrah tetapi kadang-kadang jahil untuk sesetengah perkara. Menjadi muslim yang ideal bukan sahaja melalui kefahaman dan perilaku, tetapi meliputi cara fikir terhadap semua perkara dalam kehidupan.

Jauh panggang dari api.

SISTERS IN ISLAM (SIS)

Pertubuhan ini mempunyai peranan yang signifikan dalam memperjuangan beberapa aspek bersangkutan hal kebajikan kaum wanita muslim dan ia tidak boleh dinafikan. Suara mereka mewakili kaum hawa yang ditindas melalui hukum al-Quran dan as-Sunnah yang bertentangan dengan hak asasi kemanusian bersandarkan dalil lain yang langsung tidak sarjana.

Kelancaran proses mahkamah yang mesti diperkemaskan agar wanita muslim tidak menderita digantung tidak bertali, adalah di antara subjek yang banyak disentuh oleh sukarelawan SIS yang amat komited.

Mereka amat teruja dan optimis, dan mampu mengiyakan golongan pertengahan apatah lagi golongan bawahan yang hanya tunggu disuap bulat-bulat. Namun mereka seolah-olah mengali kubur sendiri kerana gagal dan bersikap pesimis dalam memahi Islam yang sebenar dan hikmah perlaksanaan hukum syari-‘at itu sendiri.

Sandaran hujah yang hanya cukup sekadar menilai luaran daripada dalaman hingga meninggalkan kesan teramat besar. Niat yang dianggap baik dan menjamin sistem kehidupan cuba dipertahankan dan membebalkan hati dari menerima pandangan mereka yang ahli.

Namun, ada sesuatu yang juga konsisten dalam pemikiran dan ucapan tokoh-tokoh utamanya telah mengundang resah di hati penulis dan juga institusi sarjana Islam di negara kita. Keketaraannya lebih terasa dalam aspek sinis mereka kepada institusi agama yang dilihat tidak bertindak wajar dalam hal kesamarataan, keadilan, kebebasan dan kemuliaan kaum wanita muslim di negara kita.

Menentang keras tuduhan yang dilontarkan yang memprejudiskan hak wanita.

Meminta hak kesamarataan hak dalam undang-undang Islam.

Perbuatan mendera isteri oleh ustaz atau oleh bukan ustaz tetapi atas nama agama, memutarbelikan hujah untuk memenangkan diri misalnya berkata, Allah melaknat isteri yang menolak kehendak suami, tetapi tiada hadith yang menyebut Allah melaknat suami yang menolak kehendak isteri, pecah amanah, pengotor pada pakaian dan penampilan diri, akan mengeruhkan keadaan bukannya bersikap untuk faham disebalik ayat hukum tersebut.

Keperluan supaya mentafsirkan semula al-Quran, dengan alasan mufassir klasik Islam semuanya lelaki belaka masih lagi menjadi agenda mereka yang mesti dijayakan. Tersentak seketika hati penulis, apakah kita menilai kerana jantina seseorang bukan pada hujah yang dikemukan.

Inilah ujian terbesar umat Islam kerana terpaksa berperang bukan sahaja dengan idealogi barat tapi pemikiran yang di bawa oleh umat Islam itu sendiri, apakah mereka tidak pernah memahami kehendak al-Quran dan Hadith baginda s.a.w dalam erti kata yang sebenarnya?

Perempuan seperti ini mahu manusia melihat dan menilainya dengan pandangan hawa nafsu amarah semata-mata. Sedangkan hawa nafsu manusia itu, kehendaknya seperti air laut, yang makin diteguk makin haus. Dia terlupa bahawa manusia tidak mungkin dapat dipuaskan, apatah lagi untuk memuji sebagai balasan.

Ingatlah, bukan kesenangan akan dicapai, malah akan mengundang kemudharatan yang berpanjangan.

Jangan bina rumah di tepi pantai, kalau takut dilambung ombak.

SYARI-‘ATULLAH DAN SUNNAHTULLAH

Tanpa kita sedari dari fikiran datangnya perasaan, dan dari perasaan akan lahirnya tindakan. Ummah yang malas berfikir tidak akan mampu untuk melahirkan apa-apa perasaan apatah lagi tindakan yang mampu mengubah dunia.

Apa yang dapat kita lihat pada hari ini, kemunduran Muslim disebabkan tidak memberikan kesimbangan dalam mematuhi Syariat dan Sunnah Allah. Segala pelajaran dari alam hanya diperolehi dari kajian teliti bukan Muslim.

Sebagai Muslim kita seharusnya menjadi manusia yang sentiasa melihat kepada Sunnah Allah dan mempelajari apa yang Allah tarbiahkan kepada kita melalui Alam Semulajadi. Sangat sedih jadinya, ada yang mempertahankan gagasan pembelajaran akidah melalui Ilmu Kalam, tetapi sebahagian mereka turut bermusuh dengan seruan akal. Ini membuktikan kerapuhan kepercayaan membuta tuli terhadap teks yang diangkat sebagai subjek sembahan.

Muslim seharusnya memahami roh beribadah, sekiranya betul-betul mahu menolak materialisme semata. Ia bukan soal Sufi Tasawwuf atau falsafah putar belit, tapi ia adalah maksud beragama sebagai jalan berhubung dengan Tuhan dengan memahami carakerja-Nya membentuk Alam (sunnahtullah).

Di sinilah rasionalnya penulis menegaskan tentang keperluan memahami dan menghayati konsep Syari-‘atullah dan Sunnatullah. Bahawa untuk seorang Muslim itu sempurna keIslamannya, dia bukan hanya dituntut kepada mematuhi Syari-‘at Allah Taala yang dibentangkan di dalam kitab Wahyu, tetapi harus juga mematuhi Sunnah-Allah Taala yang dibentangkan di dalam kitab Alam. Mematuhi hukum alam (law of nature), adalah berkaitan Hukum Sunnah-Allah.

Sekularisma bukan hanya pada mengingkari agama. Menolak sains itu juga adalah sekular. Sama ada menolak Syari-‘atullah atau pun mendurhakai Sunnatullah. Seorang saintis yang menolak agama, sama sahaja jenayahnya dengan ahli agamawan yang menolak sains.

Bahawa manusia yang tidak tunduk kepada ketentuan Allah Taala terhadap mereka adalah manusia durhaka. Merekalah makhluk asing di alam ini yang tidak layak menghuni di bawah satu rumpun. Mereka kufur di tengah-tengah ketaatan sekalian alam kepada Tuan mereka.

Tetapi…

Andai alam ini dilihat tunduk kepada Allah kerana mematuhi hukum alam, tidakkah manusia juga merupakan sebahagian daripada alam itu sendiri? Bahawa interaksinya dengan alam, dan interaksinya sesama manusia, turut berlegar pada apa yang dinamakan sebagai hukum alam?

Justeru itu, jika manusia muslim mahu benar-benar menjadi muslim, cukupkah sekadar dirinya mematuhi hukum wahyu tetapi kemudiannya membelakangkan hukum alam? Sesungguhnya keIslaman seorang Muslim sama sekali tidak akan sempurna, sehingga beliau menyerah diri secara total kepada segala yang diatur dan ditentukan Allah Taala ke atas dirinya.

Kalau sudah tahu diri tidak pandai berhujah, tidak usah berumah di tepi pantai kelak akan membinasakan diri sendiri.

Jadilah muslim hakiki yang benar-benar mengamalkan ajaran Islam, bukannya lebih sudu dari kuah. Moga tidak terlopong dosa dari amal kebaikan sebelum ajal mengundang kita pulang ke pangkuan-Nya.

ameen

Comments

Popular posts from this blog

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 )

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 ) Ramai yang tidak tahu akan kesan beriman kepada RukunIman ini,rata-rata umat islam hanya mengetahui akan Rukun Iman serta isinya sahaja. Maka tiada meberi impak pada hati dan rohani kita sebagai umat Islam dan hamba Allah disi akan mengakibat terjejasnya Amal Ma'aruf Nahi Mungkar . Kesan Beriman Kepada Allahswt . 1) Akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban,ikhlas,jujur,merendah diri,benar & mengenepikan masalah peribadi. 2) Menghalang daripada melakukan maksiat dan sebarang keburukkan,sebab segala kegiatan atas aktiviti yang dijalankan akan tunduk dibawah kekekuasaan dan pengaruh iman kepada Allahswt. 3) Menyuluh kita segala liku hidup yang gelap kepada cahaya mendapatkan kekuatan dan perlindungan kepada Allah apabila ditimpa kesusahan.Kerana telah menjadi adat manusia ada masa ia susah ada masa ia senang, oleh itu kepada mereka yang beriman kepada Allah ia akan meminta perlindungan kepada Allah tetapi kepada mereka tang tidak be

Peperangan Uhud

Petunjuk Arah Peta Tentera berkuda musyrikin yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal menyerang dan mencederakan tentera muslimin Kubu pertahanan tentera Islam sebelum peperangan Tentera memanah muslimin menyerang tentera musyrikin di atas bukit 'Ainain Kubu pertahanan tentera Musyrikin sebelum peperangan Pemanah muslimin turun dari tempat pertahanan mereka (Bukit 'Ainain) unutk berdepan dengan orang musyrikin Persiapan Quraisy Untuk Pertempuran Ganas Makkah dibakar bahang api kemarahan terhadap kaum muslimin. Ini adalah ekoran natijah kekalahannya dipertempuran Badar. lanya adalah suatu tragedi kerana kekalahan dan kematian pemuka-pemukanya. Desakan menuntut bela di atas kematian wira-wira Quraisy memuncak, pihak Quraisy melarang sebarang ratapan di atas kematian itu, dan melarang penebusan segera ke atas tawanan perang, supaya tidak dilihat oleh kaum muslimin betapa berdukacitanya mereka dengan peristiwa yang tragedik itu. Selepas peperangaan Badar sel

Ulum Hadis Part 1

Bak kata pepatah sesetengah orang As-Sunnah ,Ulum Hadis serta Ulum Al-Quran memang tidak dapat dipisahkan dari Umat Islam dari sejak zaman Nabi Muhammad.saw dan masuk ke zaman Sahabat masuk pula zaman Tabi’in dan hingga kehari ini . Ia seumpamanya satu rangkaian yang erat dan konsep yang besar dalam kehidupan harian atau rutin yang dilalui oleh Umat Islam . Adakah kita memahami pengertian setiap satu yang berada didalam rangkaian itu.Misalannya As-Sunnah yang selalu kita dengari setiap masa,hari dan tahun didalam mana-mana ceramah mengajak kita mengikuti As-Sunnah Rasulullah . Disini akan di terangkan pengertian As-Sunnah serta bahagiannya . 1) PENGERTIAN : As-Sunnah berdasarkan laman sesawang Wikipedia adalah cara atau kebiasaan dan dengan itu sunnah nabi bererti cara nabi atau apa yang biasa dikenali dengan kebiasaan rasul-rasul (1) . Pada bahasa ( لغة) iaitu dalam Bahasa Arabnya al-Tariqah al-Mu’Tadah ertinya cara / peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali,