Skip to main content

Riba Part 2

Riba Yang Biasa Berlaku Hari Ini


1- Bila kita menyimpan di Bank yang mengamalkan sistem riba. Contoh muamalah mereka ialah, setiap pencarum akan diberikan dividen tahunan sebanyak 5% daripada modal. Tetapi jika ditentukan 5% daripada keuntungan, dan pembahagian pula berdasarkan modal, maka ia adalah halal, dan bukannya riba. Dan perlu diingatkan bahawa mencarum dalam bank yang mengamalkan sistem riba adalah haram hukumnya (kecuali terpaksa), sekalipun kita tidaklah mengambil dividen wang caruman kita,. Ini adalah sebagaimana yang difatwakan oleh kebanyakan ulamak, termasuk Lajnah Fatwa Arab Saudi (No. 2755, 9/01/1400H).

2- Jika satu syarikat menyatakan, jika melabur RM5000 sebagai contoh, dan selepas enam bulan akan diberikan keuntungan bulanan sebanyak RM500 sebulan, maka ia adalah riba. Begitu juga, contohnya selepas setahun, duit RM5000 tadi akan dibayar balik sebanyak RM10,000.

3- Pinjaman yang disyaratkan pembayaran yang lebih. Sebagai contoh, meminjam RM5000, perlu dibayar RM7000. Namun, sebahagian ulamak mengharuskan bagi pemberi hutang mengambil caj pembayaran. Tetapi jika diambil melebihi caj pembayaran, maka ia juga adalah riba.

4- Bila syarikat yang besar atau pihak kerajaan memerlukan modal, mereka akan memohon pinjaman modal daripada individu. Individu yang memberikan modal akan diberikan surat perjanjian yang mana ia boleh ditukar sebagai wang tunai dengan pihak syarikat atau kerajaan tadi, sebagai contoh selepas 15 tahun. Mereka akan dijanjikan dengan lebihan modal mereka. Sebagai contoh, sesiapa yang memberikan modal RM100,000 akan dibayar selepas 15 tahun dengan RM150,000. Maka cara ini (bon) juga adalah riba.

5- Bai’ul Inah yang diamalkan oleh kebayanyakan sistem perbankan Islam di Malaysia hari ini melalui sistem pinjaman peribadi adalah perkara khilaf di kalangan para ulamak, samada ia haram dan termasuk riba atau tidak. Di sisi jumhur ulamak, ia adalah haram, dan di sisi mazhab Syafie pula ia adalah halal.

Perkara Yang Bukan Riba, Tetapi Dianggap Riba

Terdapat satu perkara yang biasanya dianggap riba dan haram oleh masyarakat, sedangkan pada hakikatnya ia adalah halal dan bukannya riba. Ia adalah apa yang dipanggil dalam bahasa arabnya sebagai “Baiul Taqsit”.

Ia adalah jual beli secara ansuran. Sebagai contoh, sehelai kain harganya secara tunai ialah RM50. Dan harganya secara bayaran ansuran dalam 3 kali pembayaran ialah RM90. Maka jual beli ini halal kerana pembeli sudah menentukan harga yang ingin dibayarnya, iaitu RM90. Dan harga yang tunai iaitu RM50 tidak lagi disebut semasa akad. Dan Islam membenarkan muamalah ini kerana Islam mengambil kira faktor untung rugi kepada penjual dengan dua cara pembayaran yang berbeza tadi.

Bahaya Riba

Riba adalah dosa yang sangat besar kerana ia merupakan salah satu cara penindasan kepada golongan yang miskin dan memerlukan. Ia boleh merosakkan sistem kehidupan berekonomi Islam yang mempunyai nilai kemanusiaan. Kerana inilah ia dianggap oleh Rasulullah s.a.w. sebagai salah satu daripada tujuh perkara yang membinasakan. Allah tidak akan memberikan ketenangan dan kepada orang yang memakan dan memberi riba. Harta mereka pula tidak akan mendapat keberkatan.

يَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ {276}

Ertinya: “Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah dan Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam kekafiran, dan selalu berbuat dosa (menghalalkan riba dan tidak meninggalkannya)”. Surah al-Baqarah: 276.

Orang yang masih mengamalkan riba dan menyokong sistem ribawi adalah orang yang tidak beriman dan mencabar Syariat Allah SWT. Firman Allah SWT:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ {278} فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ {279}

Ertinya: “Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. Maka jika kamu tidak berbuat demikian (meninggalkan sisa riba), ketahuilah (yakinlah), bahawa Allah dan rasulNya akan memerangimu . Dan jika kamu bertaubat (dari mengambil riba), maka bagimu modal hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya”. Surah al-Baqarah: 278-279.

Disediakan oleh: Tuan Mohd Safuan Tuan Ismail. Tasekpauh.blogspot.com. Email: tasekpauh@yahoo.com

Comments

Popular posts from this blog

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 )

Kesan Beriman Kepada Rukun Iman ( Part 1 ) Ramai yang tidak tahu akan kesan beriman kepada RukunIman ini,rata-rata umat islam hanya mengetahui akan Rukun Iman serta isinya sahaja. Maka tiada meberi impak pada hati dan rohani kita sebagai umat Islam dan hamba Allah disi akan mengakibat terjejasnya Amal Ma'aruf Nahi Mungkar . Kesan Beriman Kepada Allahswt . 1) Akan melahirkan manusia yang sanggup berkorban,ikhlas,jujur,merendah diri,benar & mengenepikan masalah peribadi. 2) Menghalang daripada melakukan maksiat dan sebarang keburukkan,sebab segala kegiatan atas aktiviti yang dijalankan akan tunduk dibawah kekekuasaan dan pengaruh iman kepada Allahswt. 3) Menyuluh kita segala liku hidup yang gelap kepada cahaya mendapatkan kekuatan dan perlindungan kepada Allah apabila ditimpa kesusahan.Kerana telah menjadi adat manusia ada masa ia susah ada masa ia senang, oleh itu kepada mereka yang beriman kepada Allah ia akan meminta perlindungan kepada Allah tetapi kepada mereka tang tidak be

Peperangan Uhud

Petunjuk Arah Peta Tentera berkuda musyrikin yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal menyerang dan mencederakan tentera muslimin Kubu pertahanan tentera Islam sebelum peperangan Tentera memanah muslimin menyerang tentera musyrikin di atas bukit 'Ainain Kubu pertahanan tentera Musyrikin sebelum peperangan Pemanah muslimin turun dari tempat pertahanan mereka (Bukit 'Ainain) unutk berdepan dengan orang musyrikin Persiapan Quraisy Untuk Pertempuran Ganas Makkah dibakar bahang api kemarahan terhadap kaum muslimin. Ini adalah ekoran natijah kekalahannya dipertempuran Badar. lanya adalah suatu tragedi kerana kekalahan dan kematian pemuka-pemukanya. Desakan menuntut bela di atas kematian wira-wira Quraisy memuncak, pihak Quraisy melarang sebarang ratapan di atas kematian itu, dan melarang penebusan segera ke atas tawanan perang, supaya tidak dilihat oleh kaum muslimin betapa berdukacitanya mereka dengan peristiwa yang tragedik itu. Selepas peperangaan Badar sel

Ulum Hadis Part 1

Bak kata pepatah sesetengah orang As-Sunnah ,Ulum Hadis serta Ulum Al-Quran memang tidak dapat dipisahkan dari Umat Islam dari sejak zaman Nabi Muhammad.saw dan masuk ke zaman Sahabat masuk pula zaman Tabi’in dan hingga kehari ini . Ia seumpamanya satu rangkaian yang erat dan konsep yang besar dalam kehidupan harian atau rutin yang dilalui oleh Umat Islam . Adakah kita memahami pengertian setiap satu yang berada didalam rangkaian itu.Misalannya As-Sunnah yang selalu kita dengari setiap masa,hari dan tahun didalam mana-mana ceramah mengajak kita mengikuti As-Sunnah Rasulullah . Disini akan di terangkan pengertian As-Sunnah serta bahagiannya . 1) PENGERTIAN : As-Sunnah berdasarkan laman sesawang Wikipedia adalah cara atau kebiasaan dan dengan itu sunnah nabi bererti cara nabi atau apa yang biasa dikenali dengan kebiasaan rasul-rasul (1) . Pada bahasa ( لغة) iaitu dalam Bahasa Arabnya al-Tariqah al-Mu’Tadah ertinya cara / peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali,